چکیده:
ناهنجاریهای رفتاری از جمله عواملی هستند که به تدریج نظم اجتماعی را مختل میسازند بنابراین بررسی و شناخت علل ناهنجاری در هر اجتماعی میتواند در تصحیح روند جامعهپذیری و نظم اجتماعی موثر باشد. این مساله با توجه به جوانی جمعیت کشورمان اهمیتی مضاعف پیدا میکند. برای بررسی مشکلات یاد شده ابتدا باید علل و عوامل آن را به درستی شناخت. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با ناهنجاری رفتاری دانشجویان شهر هریس در سال تحصیلی 93-1392 انجام گرفته است. تحقیق از نوع پیمایشی است و از نظر زمانی مقطعی بوده و از نظر دامنه پهنانگر میباشد و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد و پیام نور شهر هریس که برابر 1600 نفر میباشد، تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد300 نفر مشخص گردید. نمونهگیری به شیوه تصادفی طبقهای صورت گرفته و برای جمعآوری اطلاعات از ابراز پرسشنامه استفاده شد. اطلاعات به دست آمده ابتدا به صورت توزیع فراوانی توصیف و سپس با استفاده از آزمونF، T و rپیرسون تحلیل شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهند که بین عملکرد خانواده و ناهنجاریهای رفتاری دانشجویان رابطه وجود دارد. بین میزان دینداری افراد و ناهنجاری افراد و ناهنجاری رفتاری دانشجویان رابطه وجود دارد. بین کجرو بودن دوستان و ناهنجاری رفتاری دانشجویان رابطه وجود دارد. بین جنسیت و ناهنجاری رفتاری دانشجویان تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بین سطح تحصیلات والدین و ناهنجاری رفتاری دانشجویان تفاوت معنیداری وجود ندارد.
Behavioral abnormality is one of the factors that gradually disorders social discipline, therefor studying and recognizing abnormal factors in every community can result in the improvement of of social discipline and socialization. This problem is very important in our country because of its young population. So, factors and reasons of this problem must be recognized correctly. The main goal of this research is the study of related factors on abnormal behavior among students in Heris. The research is survey, chronologically sectioned and applicable. The population of the study includes all university students in Heris at the academic year of 1392-93 who were1600 individuals and the sample content was recognized as300 individuals using Cochran formula. To gather data a questionnaire was used and the gathered data were described by frequency distribution tables and also were analyzed by T, F and Pearson tests. The findings show that, there is a correlation between family performance and students’ behavioral abnormality and there is a correlation between the deviance of friends and students’ behavioral abnormality. Also, there is a correlation between students’ religiosity and behavioral abnormality. But, there is not meaningful difference between these variables: between parents’ education level and students’ behavioral abnormality, as well as sex and students behavioral abnormality.
خلاصه ماشینی:
"از آن¬جا که خانواده به¬ عنوان اولین عامل جامعه¬پذیری فرزندان به¬ حساب می¬آید، نقش زیادی در بروز ناهنجاری رفتاری فرزندان دارد و از آن¬جا که پیشگیری بهتر از درمان می¬باشد، بررسی و شناخت علل اجتماعی موثر در شکل¬گیری ناهنجاری¬های رفتاری و برنامه¬ریزی جهت کاهش یا حذف آن¬ها امری ضروری است.
حجازی(1385) در مقاله خود با عنوان ¬(عوامل موثر در بروز انحراف اجتماعی از دیدگاه دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)) به نتایج زیر دست یافت: از کل واریانس تعیین شده، 05/24 درصد را عامل «خانواده وگروه همگنان»، 22/ 21 درصد را عامل «اعمال کنترل شدید» 16/22 درصد را عامل «وضعیت اقتصادی» و 47/21 درصد را عامل امور فرهنگی و آموزشی تبیین می¬کند.
نتایج پژوهش نشان می¬دهد که چهار عامل«خانواده وگروه همگنان»، « اعمال کنترل شدید»، «وضعیت اقتصادی»، و « امور فرهنگی و آموزشی» 89/89 درصد از واریانس متغیرهای تحلیل را تبیین می¬کند که در بین این چهار عامل، عامل خانواده و گروه همگنان بالاترین میزان تبیین واریانس انحرافات اجتماعی را دارد.
2. بین نوع دوستان، تحصیلات پدر و مادر با میزان همنوایی دانش¬آموزان با هنجارهای مدرسه¬ای رابطه معناداری وجود دارد و از این جهت تاثیری بر ادعاهای تئوریک ادوین ساترلند است.
کهزادی(1384) در تحقیقی در قالب پایان¬نامه با عنوان ¬(بررسی عوامل موثر در بروز رفتارهای نابهنجار در دانش¬آموزان دوره متوسطه عمومی مدارس متوسطه دولتی شهر برازجان) به این نتایج دست یافت میزان رفتارهای نابهنجار دانش¬آموزان پسر از دختر بیشتر است.
نتایج و یافته¬ها در این تحقیق از میان مهم¬ترین عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر ناهنجاری¬های رفتاری دانشجویان شهرهریس متغیرهای زیر به¬ عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شدند."