چکیده:
این تحقیق با هدف نقش آموزش مبتنی بر راهبرد های شناختی در خودتنظیمی دانش آموزان مدارس دحترانه هوشمند در شهر کرمانشاه به انجام رسید. روش تحقیق به صورت نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل و به صورت پیش آزمون و پس آزمون بود. نتایج از طریق نرم افزار 18 spss و آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج کواریانس تک متغیره بر روی شاخص انگیزش تحصیلی نشان داد که اثر مداخله بر روی این شاخص معنا دار بود و مجذور اتا در سطح 406 / 0
بود.همچنین تحلیل کوواریانس تک متغیری در متن، مانکووا بر روی میانگین های حیطه های راهبرد / در سطح انگیزشی نشان داد که آموزش های شناختی دارای تأثیر معنا دار بر روی زیر مقیاس راهبر د های انگیزشی هستند. براساس نتایج تحقیق مشخص می شود راهبردهای یادگیری قابل آموزش و یاد گیری اند و آموزش این راهبردهادر ارتقا خود تنظیمی تاثیرگذار است، باعث ارتقا خودتنظیمی دانش آموزان و تقویت کاربرد راهبردهای شناختی می شود.
خلاصه ماشینی:
"( جدول ٢) جدول ٢- تحلیل کوواریانس تک متغیری در متن مانکووا بر روی میانگین های حیطه های راهبرد انگیزشی یادگیری (خودتنظیمی) متغیر وابسته مجموع مجذورات df میانگین F سطح مجذور اتا مجذورات معناداری پس آزمون ٥٥٠٩/١٠٥ ١ ٥٥٠٩/١٠٥ 0/200 0/001 13/252 ارزشگذاری پس آزمون ٢٤٦٨/٦٢٥ ١ ٢٤٦٨/٦٢٥ ٧/٦٠ ٠/٠٠٨ ٠/١٢٥ انتظار پس آزمون ٤٩٢/٢٣٧ ١ ٤٩٢/٢٣٧ ١٠/٤٧١ ٠/٠٠٢ ٠/١٦٥ عاطفی نتایج تحقیق : برای پاسخ به سئوال اول تحقیق :برای تعیین نقش وتأثیر مداخله بر نمره شاخص خودتنظیمی انگیزشی ابتدا از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری مانکووا استفاده شد که نتایج نشان داد که در زیر مقیاس ارزشگذاری (١٣٢٥٢=F)، بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد.
یعنی آموزش های شناختی بر ابعاد راهبرد انگیزشی یادگیری (خودتنظیمی) تأثیر معناداری داردوسپس از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد، نتایج نشان داد مقدارF در این آزمون برای گروه ها ١٣/٦٧٥میباشد که در سطح ٠٠٠١>P معنادار است و این بدان معنی است که بین گروه آزمایش و گروه کنترل از جهت شاخص کل راهبرد های انگیزشی( خود تنظیمی) تفاوت معنی داری وجود دارد.
یعنی آموزش های شناختی بر ابعاد راهبرد انگیزشی یادگیری (خودتنظیمی) تأثیر معناداری داردوسپس از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد، نتایج نشان داد مقدارF در این آزمون برای گروه ها ١٣/٦٧٥میباشد که در سطح ٠٠٠١>Pمعنادار است و این بدان معنی است که بین گروه آزمایش و گروه کنترل از جهت شاخص کل راهبرد های انگیزشی( خود تنظیمی) تفاوت معنی داری وجود دارد.
یعنی آموزش های شناختی بر ابعاد راهبرد انگیزشی یادگیری (خودتنظیمی) تأثیر معناداری داردوسپس از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد، نتایج نشان داد مقدارF در این آزمون برای گروه ها ١٣/٦٧٥میباشد که در سطح ٠٠٠١>Pمعنادار است و این بدان معنی است که بین گروه آزمایش و گروه کنترل از جهت شاخص کل راهبرد های انگیزشی( خود تنظیمی) تفاوت معنی داری وجود دارد."