چکیده:
عاقبت بعد از فراز و نشيبهاي فراوان سازمان ملل متحد، فلسطين را به عنوان «دولت غير عضو ناظر» در اين سازمان به رسميت شناخت. شناسايي اين وضعيت براي فلسطين موجب شد تا اين دولت درخواست الحاق به كنوانسيون هاي مختلفي در زمينه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بدهد. اساسنامه رم 1998 ـ كه سند تاسيس ديوان كيفري بين المللي است ـ يكي از اسناد مهمي بود كه فلسطين ضمن الحاق به آن اعلاميهاي مبني بر پذيرش صلاحيت آن ديوان تقديم كرد. الحاق فلسطين به اين سند امكان تعقيب و محاكمه مرتكبين جنايات تحت صلاحيت ديوان را كه در سرزمين فلسطين و عليه اتباع آن كشور صورت گرفته را فراهم ميكند. دادستان ديوان مشغول بررسي و تحقيقات اوليه است تا در صورت وجود صلاحيت و مبناي معقول مطابق با اساسنامه به اعمال ارتكابي اسرائيل رسيدگي كند. پرسش اصلي اين تحقيق مربوط به نحوه شناسايي فلسطين به عنوان دولت و آثار مترتب بر الحاق اين دولت به ديوان كيفري بين المللي است. مهم ترين اثر الحاق مزبور، امكان ارجاع وضعيت توسط آن دولت به ديوان است. در اين مقاله، تلاش ميشود تا امكان سنجي نتايج حاصل از ارجاع وضعيت به ديوان مورد بررسي قرار گيرد. با تحليل موضوع در پرتو مقررات اساسنامه ديوان كيفري به اين نتيجه ميرسيم كه امكان اعتراض به صلاحيت ديوان از طرف اسرائيل خيلي محتمل است و در ضمن از آن جا كه اسرائيل عضو ديوان نمي باشد و يقيناً اين محكمه به منظور انجام تحقيقات با مشكلات فراواني روبرو خواهد بود كه همكاري اسرائيل را ميطلبد اما نميتوان به اين همكاري زياد خوشبين بود.
Finally، after much ups and downs of the United Nations، Palestine has been recognized as a "non-member observer state" by the organization. Palestine’s recognition by the United Nations led to its accession to various conventions on human rights and humanitarian law. Rome Statute 1998 – the constitutive act of the International Criminal Court – was one of the important documents to which Palestine joined while it made a declaration indicating the admission of the jurisdiction of the Court.
Palestine’s joinder to this document provided the possibility of prosecution and trial of the perpetrators of crimes committed under the Court's jurisdiction at the Palestinian territory and against its subjests. The Court's prosecutor is making the preliminary examinations and investigations to find out whether there is the Court’s jurisdiction and a reasonable basis in accordance with the articles of the statute in order to initiate the proceedings. The main question of the present research is on the manner of Palestine’s recognition as a state and the effects associated with its joinder to the International Criminal Court. The most imporstant effect of such joinder is the possibility of referring a situation by the state to the ICC. In this essay، an attempt is made to study the results caused by referring a situation to the Court. Israel will face a cooperation demand but we should not be too optimistic about its cooperation.
خلاصه ماشینی:
"پرسش های زیادی در خصوص الحاق فلسطین به کنوانسیون های بین المللی از جمله الحاق به سند تاسیس دیوان کیفری بین المللی و پذیرش صلاحیت این دیوان توسط فلسطین مطرح میشود که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: آثار حقوقی عضویت فلسطین در دیوان کدامند؟ماهیت حقوقی اعلامیه پذیرش صلاحیت دیوان توسط فلسطین چیست ؟ از حیث صلاحیت زمانی فلسطین چه جنایاتی را میتواند به دیوان ارجاع دهد؟ آیا اسرائیل میتواند به عدم صلاحیت دیوان استناد کند؟چالش های پیش روی دیوان در باب همکاری دولت غیر عضو در وضعیت ارجاع شده به دیوان کدامند؟ در حال حاضر دادستان دیوان مشغول انجام بررسیها و تحقیقات اولیه در مورد فلسطین میباشد و پاسخ به بعضی از این پرسش ها بستگی به تحولات آتی خواهد داشت .
/ پرسش های متعددی در مورد این اعلامیه ها قابل طرح است از جمله این که : بر طبق اساسنامه ، فلسطین از چه زمانی قادر به تقدیم این اعلامیه ها به دیوان بوده است ؟مبنای شروع اعمال صلاحیت دیوان چه زمانی است ؟آیا دیوان میتواند صلاحیت خود را نسبت به جنایات ارتکابی اسرائیل قبل از عضویت فلسطین در دیوان تسری دهد؟ آیا دولتی میتواند ـ به موجب بند٣ ماده ١٢ اساسنامه دیوان کیفری ـ اعلامیه ای مبنی بر پذیرش صلاحیت دیوان برای زمانی که در دولت بودن آن تردید وجود دارد تقدیم نماید؟ پاسخ به برخی از این پرسش ها مستلزم بررسی صلاحیت زمانی است که در ادامه مورد توجه قرار میگیرد."