چکیده:
در واپسين دهه هزاره دوم، پديده اي كه تنها چند سالي از تولد آن مي گذشت، انقلابي بزرگ در سراسر جهان برپا كرد. اين فرزند نوخاسته انقلاب الكترونيك و نياز انسان به آگاهي، اينترنت نام نهاده شد. اينترنت مجموعه اي از امكانات وسيع مي باشد كه سعي دارد سلايق و علايق افراد را برآورده سازد. اما استفاده از اينترنت مي تواند به سمت زيانباري نيز كشيده شود. اين مقاله، با اهتمام به شناخت استفاد ههاي موجود از اينترنت در ايران درصدد بررسي عوامل اجتماعي مؤثر بر الگوي كاربري ارتباطي اينترنت در بين دانش آموزان است. در اين راستا، پس از طرح مسئله، براساس مدل لاسول، نظريه هايي كه به موضوع مخاطب پرداخته اند مطرح و جهت تبيين موضوع تحقيق بكار گرفته شد. بعد از مرور ادبيات نظري و تجربي تحقيق، الگوي كاربري ارتباطي شامل استفاده از اينترنت بصورت تعاملي و دوسويه چون چت، ساي تهاي دوستيابي و غيره تعريف گرديد. اهم فرضيات مورد بررسي در اين مقاله عبارتند از: بين هر يك از متغيرهاي خشنودي و رضايت كاربران از اينترنت، محدوديت ارتباطات جمعي، پايگاه اقتصادي و اجتماعي خانواده و طول استفاده از اينترنت بعنوان متغيرهاي مستقل تحقيق و الگوي كاربري ارتباطي اينترنت بعنوان متغير وابسته رابطه معناداري وجود دارد. روش تحقيق مورد استفاده در اين تحقيق، پيمايشي و شيوه جمع آوري داده ها، پرسشنامه است. جامعه آماري تحقيق نيز نوجوانان و جوانان واقع در گروه سني 15 تا 29 سال شهر تهران بوده كه در نهايت، حجم نمونه بدست آمده با استفاده از فرمول كوكران 384 نفر تعيين گرديد. اهم يافت ههاي تحقيق حاكيست كه نوجوان و جوانان از تمايل متوسط رو به پايين به الگوي ارتباطي برخوردارند. همچنين نتايج نشان داد بين الگوي ارتباطي اينترنت و هر يك از متغيرهاي خشنودي و رضايت كاربران و محدوديت ارتباطات جمعي رابطه معناداري برقرار است. در عين حال، بين الگوي ارتباطي از اينترنت و متغيرهاي پايگاه اقتصادي و اجتماعي خانواده و طول استفاده از اينترنت رابطه معناداري برقرار نيست.