چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعيين اثر بازيهاي منتخب با چتر رنگين كمان بر رشد حركتي و اجتماعي كودكان مي باشد. جامعه آماري اين پژوهش، شامل كليه كودكان پيشدبستاني شهرستان آران و بيدگل بود كه از ميان اين افراد 20 نفر به صورت تصادفي انتخاب و به دو گروه 10 نفره تجربي و كنترل تقسيم شدند. براي سنجش رشد حركتي و اجتماعي به ترتيب از آزمون رشد حركتي درشت الريخ و پرسشنامه رشد اجتماعي واينلند استفاده شد. بعد از اجراي پيشآزمون، گروه تجربي به مدت 8 هفته و هفته اي 3 جلسه بازيهاي با چتر را انجام دادند. چتر مذكور يك وسيله بازي است كه دايره اي شكل بوده و از جنس پارچه نايلوني سبك و رنگارنگ ساخته شده است. پس از پايان جلسات بازي مجدداً آزمون هاي پيش آزمون از هر دو گروه تجربي و كنترل مورد اجرا قرار گرفت. براي تجزيه و تحليل داده ها از آزمون تحليل كوواريانس، آزمون شاپيرو-ويلك و آزمون لوين توسط نرم افزارSPSS 17 و در سطح معناداري 05/0 استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد كه بازيهاي منتخب با چتر بر مهارتهاي دويدن (0.009=P)، جهيدن (0.005=P) و يورتمه رفتن (0.011=P) از مقياس جابهجايي آزمون رشد حركتي درشت و همچنين مهارت اجتماعي (0.0001=P) تاثير معنادار داشتند. نتيجه اينكه توصيه مي شود مربيان مهد هاي كودك و مراكز پيش دبستاني ازاين چتر براي بهبود مهارت هاي جابجايي و همچنين رشد اجتماعي كودكان استفاده كنند.
خلاصه ماشینی:
Test of Gross Motor Development, Ulrich Vainland Doll SPSS نتایج در جدول شماره یک اطلاعات مربوط به آمار توصیفی، میانگین و انحراف استاندارد برای هر دو گروه تجربی و کنترل نشان داده شده است.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که یک دوره بازیهای منتخب با چتر میتواند موجب بهبود معنادار برخی مهارتهای جابهجایی مانند دویدن، جهیدن و یورتمهرفتن کودکان پیشدبستانی شود.
علاوهبراین، بررسی نمرههای بهدستآمده از آزمون رشد اجتماعی واینلند در دو گروه و مقایسۀ آنها با هم نشان داد که بازیهای منتخب با چتر، تأثیر معناداری بر Williams Saraco رشد اجتماعی کودکان پیشدبستانی دارد.
همچنین، همراه با دیگران بودن، آنها را شانهبهشانة خود حسکردن، با آنها به رقابت برخاستن و تواناییهای Corapci Skaines خود را محکزدن، از انگیزههای قوی انسان برای بازی و فعالیتهای بدنی میباشد (1) که در بازیهای با چتر رنگینکمان محقق میشود و میتواند بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم بر رشد مهارتهای حرکتی و اجتماعی کودکان تأثیر بگذارد.
Effects of four physical education teaching methods on development of motor skill, self-concept, and social attitudes of 5-grade children.
School games effect on motor development of 3 grade primary school female students in Tehran district 5.
استناد به مقاله The Effect of Selected Rainbow Parachute Games on Motor and Social Development of Pre-school Children A.
M. Sc. of Tehran University Received Date: 2016/01/17 Accepted Date: 2016/05/02 Abstract The present study aimed to determine the effect of selected Rainbow parachute games on motor and social development of children.