چکیده:
بر اساس ماینونگی گرایی وجهی هر آنچه که می توان به آن التفات داشت یک شی ء است ، هر چند که وجود نداشته باشد. نیز، وجود صـفتی معمـولی همچـون دیگـر صفات است . بسته به اینکه شیئیت یک شی ء مبتنی بر اعمال ، رفتـار و افکـار یـک عامل شناختی باشد یا نه ، دو رویکرد متفاوت در ماینونگی گرایی وجهـی خـواهیم داشت .١) رویکرد رئالیستی که بر طبق آن اشیاء ناموجود، مسـتقل از اینکـه مـورد التفات قرار بگیرند یا نه ، به دامنة اشیاء تعلق دارنـد و صـفاتی را کـه بـه داشـتنش توصیف می شوند در جهان هایی که التفات مورد نظر را محقق می سازند دارنـد. ٢) رویکر آنتی رئالیستی که بر طبق آن ، اشیاء ناموجود بسته به اینکه مورد التفات قـرار گیرند به دامنة اشیاء تعلق خواهند داشت و در صورتی که مورد التفات قرار نگیرند اصلا شی ء نیستند که صفاتی داشته باشند. در این نوشتار بر ماینونگی گرایی وجهی آنتی رئالیستی پریست نقدهایی را وارد و تعبیری متفاوت از رویکرد اخیر را پیشنهاد خواهیم کرد. آنچه دیدگاه ما را از دیدگاه پریست متمایز می کند این ادعاسـت کـه اشیاء ناموجود در رویکرد آنتی رئالیستی اشیائی ناکامل هستند.
خلاصه ماشینی:
آنچه دیدگاه ما را از دیدگاه پریست متمایز می کند این ادعاسـت کـه اشیاء ناموجود در رویکرد آنتی رئالیستی اشیائی ناکامل هستند.
بنابراین هـر آنچه تصور می کنیم یا به عبارت دیگر مورد التفات ما قرار می گیرد، یـک شـی ء اسـت کـه متعلق به دامنه اشیاء در معناشناسی نظریه است .
بنابراین اگر بخواهیم (١) را در متن ماینونگی گرایی وجهی بازخوانی کنیم ، خواهیم داشت : (`١) آنچه عضو دامنه اشیاء است به افکار و اعمال ما وابسته نیست .
بنابراین بازخوانی تعریف مذکور از رئالیسم در ماینونگی گرایی وجهی اینگونـه خواهـد بود: (*) رئالیسم ماینونگی : دست کم برخی اعضاء دامنـه ی اشـیاء در جهـان هـای ممکـن و ناممکن یا دست کم برخی از صفات آن اشیاء در آن جهان ها مستقل از افکـار و اعمـال مـا است .
در صورتبندی رئالیستی ماینونگی گرایی وجهی ، شرلوک هلمز پیش از آنکه دویـل او را تصور کند و داستانهایش را بنویسد عضوی از دامنه اشیاء جهان واقع بوده است .
می توان به گونه ای دیگر این مساله را مطرح کرد: هلمز در جهانی که داستانهای دویل را محقق می کند راست دست است یا چپ دست ؟ بنابر بر رویکرد پریست ، پاسخ این پرسش چنین خواهد بود: در برخی از جهان هایی که آن داستانها را متحقق می کننـد، هلمـز راسـت دست است و در برخی دیگر چپ دست .