چکیده:
زمینه و هدف: نظریه اجتماعی – شناختی که توسط یورلند و البرچتسن معرفی شده است، رسم متداول در دیدگاه شناختی سنتی را وارونه کرده است. نظریه اجتماعی – شناختی کاربران اطلاعات را در تعلقاتشان به فرهنگ های مختلف، ساختارهای اجتماعی مختلف و حوزه های گوناگون دانش مد نظر قرار می دهد. از اینرو هدف مقاله، توضیح چگونگی کاربرد نظریه اجتماعی - شناختی در بازیابی اطلاعات می باشد.
روش: با مطالعه مبانی نظری و شناسایی مفاهیم، نظریه اجتماعی – شناختی، کاربرد آن در بازیابی اطلاعات تبیین شد. این پژوهش از بعد روش شناسی تحقیق، توصیفی تحلیلی، از منظر هدف، نظری و از منظر پارادایم، کیفی است. یافته ها: این مطالعه نشان داد که نظریه اجتماعی – شناختی در بازیابی می تواند باعث سازماندهی شناختی و اجتماعی دانش و رده بندی موضوعی خاص شود. در هستی شناسی ها در تبدیل اصطلاحنامه به هستی شناسی موثر است. در فرایند اطلاع یابی باعث در نظر گرفتن عوامل واسطه ی در رفتار اطلاع یابی می شود. همچنین در ربط نیز در دخیل داشتن عامل های غیر زبانی در درک معنی از قابلیتهای مناسبی برخوردار است. نتیجه گیری: نتیجه این مطالعه نشان داد که دیگر نمی توان فقط از طریق دیدگاه شناختی سنتی به بررسی مسائل مربوط به بازیابی اطلاعات، ربط و رفتار اطلاع یابی پرداخت و لازم است تا تمامی عوامل دخیل در نظریه اجتماعی – شناختی در مطالعات مربوط به این حوزه ها مورد بررسی قرار گیرد.
Background and Aim: The socio-cognitive theory introduced in information science by Horland and Alberchtsen. The socio-cognitive view turns the traditional cognitive program upside down. The socio-cognitive theory emphasizes on different cultural and social structures of users. Hence، the aim of the article is to explain the role of socio - cognitive theory in information retrieval (IR).
Method: The role of the socio - cognitive theory in information retrieval was determined by reviewing of relevant literature and identifying its concepts. The current research methodology is descriptive، analytical and theoretical. The research paradigm is qualitative.
Results: The results revealed that the socio - cognitive theory can affect the information retrieval (IR)، information behavior and relevancy. The socio - cognitive helps classification of a particular topic in information retrieval. It can change a thesaurus to ontology. Also، it can contribute to non-linguistic factors in understanding the meaning in ontologies and it can take account into the mediating factors in information-seeking behavior.
Conclusion. The result of this study showed that we can not only examine issues related to information retrieval، relevancy and information behavior through the traditional cognitive views. We have to sure that all the cultures and social factors are examined in our studies about IR.