چکیده:
نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه کیفیت سود نشان می دهد عوامل متعددی بر کیفیت این اقلام اثر گذار
هستند. از جمله این عوامل می توان به عوامل فرهنگی و ابعاد اخلاقی، نوع مالکیت شرکت ها، میزان حمایت های حقوقی کشورها از سرمایه گذاران، فشارهای قانونی، شاخص افشا و موارد دیگر اشاره نمود؛ لذا تحقیق حاضر به دنبال آن بوده است که از میان این عوامل، به بررسی مولفه های فرهنگ سازمانی بر کیفیت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بپردازد. برای این منظور با توزیع پرسشنامه مدل فرهنگ سازمانی کمرون و فریمن بین مدیران مالی این شرکت ها ابتدا نوع فرهنگ سازمانی آن ها تعیین و سپس داده های مربوط به کیفیت سود به طریق اسناد کاوی از صورت های مالی شرکت ها استخراج گردید. سپس با استفاده از داده های جمع آوری شده و مدل معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی، الگوی علی تاثیر گذاری ابعاد فرهنگی بر کیفیت سود ارائه شد.
نتایج تحلیل آماری داده های جمع آوری شده از 85 شرکت، نشان می دهد که ابعاد فرهنگ سازمانی مدیران
(ادهوکراسی- بازار - سلسله مراتبی) بر کیفیت سود گزارش شده توسط آن ها تاثیر مثبت دارد و 43.5 % از تغییرات این متغیر را تبیین می نماید.
خلاصه ماشینی:
از جمله این عوامل میتوان به عوامل فرهنگی و ابعاد اخلاقی، نوع مالکیت شرکتها، میزان حمایتهای حقوقی کشورها از سرمایه گذاران، فشارهای قانونی، شاخص افشا و موارد دیگر اشاره نمود؛ لذا تحقیق حاضر به دنبال آن بوده است که از میان این عوامل، به بررسی مؤلفه های فرهنگ سازمانی بر کیفیت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بپردازد.
برای این منظور با توزیع پرسشنامه مدل فرهنگ سازمانی کمرون و فریمن بین مدیران مالی این شرکتها ابتدا نوع فرهنگ سازمانی آنها تعیین و سپس داده های مربوط به کیفیت سود به طریق اسناد کاوی از صورتهای مالی شرکتها استخراج گردید.
نتایج تحلیل آماری داده های جمع آوری شده از 85 شرکت، نشان میدهد که ابعاد فرهنگ سازمانی مدیران (ادهوکراسی- بازار- سلسله مراتبی) بر کیفیت سود گزارش شده توسط آنها تأثیر مثبت دارد و 5/43% از تغییرات این متغیر را تبیین مینماید.
محقق با استفاده از پرسشنامه فرهنگ سازمانی مدل کمرون و فریمن به بررسی فرهنگ غالب در این صنعت پرداخته و سپس میزان سازگاری چهار مجموعه از خصوصیات (تمرکز- سبک رهبری- خصوصیات غالب و ارزشها- تأکیدات استراتژیک) با فرهنگ غالب (سلسله مراتبی) که در این شرکتها وجود دارد را سنجیده است.
در این تحقیق سعی شده که ابتدا چارچوب فرهنگی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را با ارزیابی فرهنگ سازمانی مدل کمرون و فریمن تعیین نمائیم و سپس به بررسی رابطه نوع فرهنگ سازمانی با کیفیت گزارشگری سود در آن شرکتها بپردازیم.
بدین منظور فرضیههای تحقیق به شرح زیر طراحی گردیده است: فرضیه اول: فرهنگ سازمانی خویشاوندی یا گروهی شرکتها بر کیفیت سود آنها تأثیر مثبت دارد.