چکیده:
این پژوهش درصد شناسایی نقش آموزش عالی در تبادلات فرهنگی ملل مختلف میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی میباشد. نمونه مورد پژوهش شامل کلیه متخصصان و صاحبنظران و اساتید عرصه فرهنگ و آموزش عالی میباشد که با توجه به وسعت جامعه مورد پژوهش با روش سرشماری نمونهگیری صورت پذیرفت و 67 نفر به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از دو روش کتابخانهای و میدانی(پرسشنامه 30 گویه ای) استفاده شده است. مهمترین مولفههای شناسایی شده بر اساس مطالعه ادبیات پژوهش شامل: ایجاد فضای فکری، پذیرش تکثر فرهنگی، تصحیح محیط ادراکی-روانشناختی ملتها، پرهیز از سلطهجویی، رفع موانع سیاسی و دیپلماتیک، خلق معانی مشترک، دستیابی به فهم و استنباط مشترک، جلوگیری از تحجر، رقابت بین کلیه فرهنگها، توازن میان اولویتهای داخلی و خارجی میباشند که در این میان مولفه جلوگیری از تحجر در جایگاه نخست و مولفههای ایجاد فضای فکری و تصحیح محیط ادراکی-روانشناختی ملتها در جایگاه دوم و سوم اهمیت نقش و جایگاه آموزش عالی در تبادل فرهنگی میان کشورها قرار دارند.
This research attempts to find Higher Education(H.E.) role in cross-cultural
interchange of countries.This is an ‘Applicable’by purpose and ‘Discriptive’ by
method research.The sample includes 67 professors and practitioners in culture and
(H.E.) as statistical population.The data is collected by ‘questionnare forms’ in ‘Field’
and ‘Library’ methods The result reveals the significant factors derived from
Literature include;1.thoughtful attitude and common concept creation,2.cultural plural
acceptance,3.correction of psycho-cognitive surroundings of nations,4.prevention of
domination and prefication, 5.removing political and diplomatic barriers,6.access to
mutual understanding, 7.competition of all cultures,8.balance of domestic and foreign
priorities.while the factors number 4,1&3 in arrengement have important in the
status of (H.E.) in order to cross_cultural interchange of countries.