چکیده:
هدف این مقاله تبیین میزان آمادگی هنرجویان و عملکرد آنان به منزله ورودی های رشته الکتروتکنیک برای کسب مهارتهای عملی و نظری و نگرش پیش بینی شده در برنامه درسی و مقایسه آن با هدف های قصد شده برنامه درسی است. مقاله با بهرهگیری از بخشی از یافته های تحقیق انجام شده با عنوان ارزشیابی جامع از برنامه درسی رشته الکتروتکنیک با هدف کلی بررسی میزان هماهنگی وانطباق برنامه های درسی اجرا شده و کسب شده نوشته شده است. پرسش های اصلی آن عبارتاند از: 1) هنرجویان رشته الکتروتکنیک تا چه اندازه دارای شرایط و آمادگی لازم برای تحصیل در این رشته هستند؟ 2) میزان دانش،مهارت و نگرش کسب شده هنرجویان تا چه اندازه است؟این پژوهش از نظر هدف از نوع پژوهش های کاربردی و ارزشیابی و از نظر گردآوری داده ها از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل همه مدیران،هنرآموزان دروس تخصصی،مربیان و هنرجویان شاغل در هنرستانهای دارای رشته الکتروتکنیک در شهر تهران و شهرستانهای تهران است. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است. برای گردآوری داده ها و تجزیه و تحلیل آنها از رویکرد مثلثی کردن یا ترکیبی بهره گرفته شده است. ابزارهای مورد استفاده در گردآوری داده ها برای پاسخ به سوالات این بخش پرسشنامه محقق ساخته،آزمون درسی و مصاحبه نیمه سازمان یافته بوده است.یافته ها نشان می دهند از نظر مدیران هنرستانها میزان «آمادگی و علاقه هنرجویان» نسبت به رشته الکتروتکنیک به طور کلی در حد متوسط است،در حالیکه از نظر هنرآموزان در حد کمتر از متوسط است. با توجه به هدفهای پیشبینی شده برای درسهای تخصصی، هنرجویان «توانایی تحصیلی» مناسبی ندارند. به سخن دیگر،تواناییهای علمی هنرجویان متناسب با برنامههای پیشبینی شده برای این رشته نیست. در داوری کلی میتوان گفت در اجرای این برنامه حداقل شاخصهای نگرشی برنامه مصوب،محقق شده است.
خلاصه ماشینی:
ارزشیابی آمادگی تحصیلی و عملکرد نهایی هنرجویان در رشته الکتروتکنیک شاخه فنی و حرفه ای * دکتر علی اصغر خلاقی ** دکتر اقبال قاسمی پویا چکیده هدف این مقاله تبیین میزان آمادگی هنرجویان و عملکرد آنان به منزلۀ ورودیهای رشته الکتروتکنیک برای کسب مهارتهای عملی و نظری و نگرش پیش بینی شده در برنامه درسی و مقایسه آن با هدفهای قصد شده برنامه درسی است .
پژوهشهای دیگری نیز (سیفی، ١٣٨٢؛ باقری چرخی، ١٣٨٢) در زمینۀ کارآیی درونی شاخه فنی و حرفه ای انجام گرفته است که میانگین کارآیی درونی برخی هنرستانهای کشور را در حد متوسط ارزیابی کرده و نتیجه گرفته اند که میان نگرش دانش آموزان به آموزشهای فنی و حرفه ای و همچنین جذب آنها به رشته - های فنی و حرفه ای و کارآیی درونی آن رابطۀ معنادار وجود دارد.
گرچه وجود وسایل و تجهیزات آموزشی و کارگاهی نقش اساسی در کارآیی داخلی آموزش فنی و حرفه ای دارد، اما همان طور که اشاره شد اکثر پژوهشهای انجام گرفته در این زمینه نشان میدهد که این تجهیزات یا کافی نیستند و یا کهنه و قدیمی هستند و یا اینکه امکان دسترسی همه هنرجویان به آنها به صورت عادلانه و آسان فراهم نیست (سیفی، ١٣٨٢؛ الیاسی، ١٣٨٣؛ هدایی، ١٣٨٢؛ کنعانی، ١٣٨٣).
یافته ها میزان آمادگی هنرجویان و دارا بودن شرایط لازم برای تحصیل در رشتۀ الکتروتکنیک در پاسخ به سؤال اول پژوهش ، داده های گردآوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از دیدگاه مدیران ، هنرآموزان و هنرجویان رشته الکتروتکنیک در پایه های دوم و سوم شاخه فنی و حرفه ای به این سؤال پاسخ داده شد.