چکیده:
در باب پیشرفت تحصیلی و علل و عوامل آن پژوهش های زیادی صورت گرفته است که یکی از این مولفه ها، تاثیر مشاوره و راهنمایی است. بر این اساس پژوهش حاضر به رابطه بین مشاوره وراهنمایی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی دختر رشته های علوم تجربی، ریاضی وانسانی شهرستان قصرشیرین پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و به روش همبستگی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه می باشد که با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (بالای 7/0) پایایی آن مورد تایید قرار گرفته و روایی آن نیز با نظر خبرگان تایید شد. کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان قصرشیرین رشته های علوم تجربی، ریاضی وانسانی 100 نفر که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان حدود 40 نفر انتخاب شدند. سپس از طریق پرسشنامه سنجشی مشاوره 5 درجه ای طیف لیکرت مورد بررسی قرار گرفتند. اطاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد بین مشاوره و راهنمایی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد. مولفه های مشاوره و راهنمایی موجب بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می گردد.
خلاصه ماشینی:
"روش مورد استفاده در این تحقیق پیمایشی می باشد، جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه 5 درجه ای طیف لیکرتاز نوع پرسشنامه های استاندارد شده تاثیر مشاوره برپیشرفت تحصیلی انجام گرفته است جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه قصرشیرین که تعداد آنها 100 نفر می باشد که 40 نفر را به عنوان تصادفی انتخاب کردم.
جدول 5: ضریب همبستگی پیرسون بین مشاوره و ارتباط با همه دانش آموزان همبستگی فراوانی میانگین انحراف معیار ضریب همبستگی سطح معنا دار پیشرفت تحصیلی 36 33/17 03/3 1 000/0 مشاوره تحصیلی 37 64/56 16/8 نتیجه گیری برنامه های راهنمایی مدارس را در گذشته به صورت تامین نیازمندی های آموزشی، حرفه ای، روانی و اجتماعی کودکان تشریح کرده اند؛ اما اغلب برنامه های راهنمایی در راه تامین یک یا دو منظور اقدام نموده و بقیه اهداف را در درجه دوم اهمیت قرار داده و فقط به طور اتفاقی در بر آوردن آنها اقدام کرده است، امروز در برنامه های مشاوره به همه جنبه های ذکر شده در بالا توجه می شود، به عبارت دیگر مشاوره میدان عمل خود را توسعه داده و در اختیار دانش آموزان در همه ی مقاطع تحصیلی قرار داده است.
The present research seeks to investigate the relationship between counseling and guidance and the achievement of the female high school students studying in the fields of empirical sciences, mathematics and humanities in the city of Qasr-e Shirin."