چکیده:
در حال حاضر پذیرش رویکرد مشتری گرایی به صورت یک الزام برای سازمان ها تبدیل شده است و سازمانی که خود را با این رویکرد تطبیق ندهد به نابودی و شکست محکوم خواهد شد.توجه به رقابت و درک بازار رفتار مورد نظر،رمز موفقیت در استفاده از دیدگاه بازاریابی اجتماعی؛بنابراین هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی بر وفاداری مشتری در بین کارکنان بانک ملت شهر بندرعباس می باشد.روش تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری این تحقیق مشتریان ملت شهر بندرعباس می باشد.روش نمونه گیری برای این تحقیق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای می باشد.حجم نمونه آماری برای این پژوهش با استفاده از جدول مورگان برابر 384 نفر به دست آمد.جمع آوری اطلاعات توسط دو پرسشنامه وفاداری مشتری و پرسشنامه بازاریابی اجتماعی انجام گرفت روایی پرسشنامه ها به صورت محتوایی و صوری توسط متخصصان تایید شد و پایایی پرسشنامه ها به کمک ضریب آلفا کرونباخ برای پرسشنامه وفاداری مشتری 0/81 و پرسشنامه استراتژی های بازاریابی اجتماعی 0/82 تایید شد.برای آزمون فرضیه های تحقیق از معادلات ساختاری به کمک نرم افزار آموس استفاده شده است.نتایج حاصل از تحقیق نشان داد استراتژی های قیمت،محصول،ترویج،مکان،بازاریابی اجتماعی بر وفاداری مشتری در بین کارکنان ملت شهر بندرعباس تاثیر دارد.
Accepting customer-oriented approach has nowadays become a requirement for organizations so that any
organization which does not adapt itself with this approach and does not follow it will be doomed to destruction
and failure. Considering competition and understanding the market are the keys to success in the use of social
marketing perspective. The aim of this study is to evaluate the impact of social marketing on customer loyalty
among the staff of Bank Mellat branches of Bandar Abbas. This is an applied research in terms of method and a
descriptive-survey type of research with the population of the employees of Bank Mellat branches of Bandar
Abbas. The stratified random sampling method has been used in this study to select the sample from among the
study population. The sample size for this study was obtained 384 employees using Morgan Table. The required
data were collected using two questionnaires; namely Customer Loyalty Questionnaire and Social Marketing
Questionnaire. The content and face validity of the questionnaires was confirmed by experts in the field and
their reliability was confirmed using Cronbach's alpha coefficient obtained 0.81 for the Customer Loyalty
Questionnaire and 0.82 for Social Marketing Strategies Questionnaire. The research hypotheses were tested
using Amos Software.
The results showed that the strategies of price, product, promotion, place and social marketing affect customer
loyalty among the employees of Bank Mellat branches of Bandar Abbas City.
خلاصه ماشینی:
بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی بر وفاداری مشتریان (مورد مطالعه: بانک ملت شهر بندرعباس) علیرضا محمدی بجگان 1، محمدرضا رحیمی شهواری 2 1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان 2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل قشم، قشم چکیده در حال حاضر پذیرش رویکرد مشتری گرایی به صورت یک الزام برای سازمان ها تبدیل شده است و سازمانی که خود را با این رویکرد تطبیق ندهد به نابودی و شکست محکوم خواهد شد.
توجه به رقابت و درک بازار رفتار مورد نظر، رمز موفقیت در استفاده از دیدگاه بازاریابی اجتماعی است؛ بنابراین هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی بر وفاداری مشتری در بین کارکنان بانک ملت شهر بندرعباس می باشد.
یافتهها در جدول (4) در خصوص فرضیه 4 در رابطه استراتژی مکان (توزیع) بازاریابی اجتماعی و وفاداری مشتری با توجه به ضریب استاندارد برابر 60/0 که از 4/0 مقدار استاندارد بیشتر بوده و همچنین مقدار بحرانی که به میزان 10/6 بدست آمده و بیشتر از 96/1 می باشد، لذا فرض صفر در این رابطه رد شده و فرض یک با اطمینان 95% پذیرفته میشود؛ بنابراین می توان بیان نمود؛ استراتژی مکان (توزیع) بازاریابی اجتماعی بر وفاداری مشتری در بین کارکنان ملت شهر بندرعباس تاثیر دارد.
Süleyman Can Yıldırır, (2016),THe Impacts Of Social Marketing Applications On Customer’s Behavior And Customer Loyalty, International Journal of Economics, Commerce and Management, United Kingdom Vol. IV, Issue 5, May 2016 13.
The aim of this study is to evaluate the impact of social marketing on customer loyalty among the staff of Bank Mellat branches of Bandar Abbas.
The results showed that the strategies of price, product, promotion, place and social marketing affect customer loyalty among the employees of Bank Mellat branches of Bandar Abbas City.