چکیده:
در اقتصاد کلاسیک و معمول بهره وری و استفاده بهینه از عوامل تولید یکی از شاخصهای موفقیت نظام اقتصادی مطرح شده است. آنچه در این نوع اقتصاد به عنوان ارتقاء بهره وری محسوب می شود، استفاده بهینه و کارا از تمام عوامل و نهاده های موجود و ترکیب آن به نحو مطلوب که با کمترین عوامل بیشترین تولید را انجام داد؛ مورد نظر است تا تولید کننده از این طریق بتواند سود خود را حد اکثر سازد. زیرا در اقتصاد سرمایه داری هدف انسان اقتصادی، ماکزیمم سازی سود است و در نظام اقتصادی اسلام نیز می توان گفت که هدف انسان اقتصادی، ماکزیمم سازی سود در چهارچوب قوانین اسلامی است البته اهداف دیگر را نیز میتوان در آن دخیل دانست اما غالب تولیدکنندگان در جامعه اسلامی به دنبال حد اکثر سازی سود مطابق ضوابط شرعی میباشند.علم اقتصاد را چه " مطالعه ای رفتار انسانی در رابطه میان مقاصد و منابع کمیاب که مورد استفاده ی مختلف دارند " تعریف کنیم یا علم " ارزشیابی و انتخاب" بدانیم و چه قایل به علم اقتصادی اسلامی بشویم و چه آن را مطلق بدانیم و در چهار چوب آئین خاص محصور نکنیم؛ در جامعه اسلامی رفتارهای خاص وجود دارد که خصیصه غالب به حساب می آید لذا برای دستیابی به نتیجه مطلوب در رفتارهای اقتصادی جامعه اسلامی، ناگزیریم به آنها توجه نمائیم. از دیدگاه اسلام ارتقاء بهره وری و استفاده از نقطه بهینه، مفهوم وسیعتر و گسترده تری دارد که در این نوشتار به برخی از موارد آن اشاره می گردد.
خلاصه ماشینی:
در این نگرش، سخن از کارآمدی دین در اداره ی جامعه امری بیهوده است؛ زیرا پرواضح است که اگر تلقی از این دین محدود به احوال فرد و رابطه اش با خدا باشد، دیگر صحبت از دین در حوزه زندگی و حیات جمعی و ابعاد آن مثل مدیریت، قابل طرح نخواهد بود.
وقتی ادعا می کنیم دین در زندگی عموما، و در بخش خاصی مثل مدیریت خصوصا، نقش دارد و می تواند حضور پیدا کند و تأثیرگذار باشد، و می توان به این اعتبار مدیریت دینی و غیردینی داشت، مقصودمان از دین، چیزی فراتر از فقه است؛ امری که فقه را نیز در بر دارد.
از یک منظر دیگر می توان کارکرد دین در حوزه مدیریت را دارای سه جنبه دانست: یکی در جنبه قوانین مدیریتی؛ یعنی قوانینی که مدیر قرار است آنها را اجرا بکند که در این حوزه فقه ما بسیار تأثیرگذار است.
به نظر می آید در این جنبه ها اگر آموزه ها و تعالیم دینی را در مفهوم عامش، یعنی نگرش مرتبط با امر قدسی که از نقل، عقل و شهود و عرفان استفاده می کند، اجرا کنیم، می توان ادعا کرد که مدیریت دینی اعمال شده است.
Microecommic-theory,A Mathematical Approach,Third Edition The Impact of Mystical Teachings on Efficiency Management in Public and Private Organizations in Iran Khalil Bahrami Ghasrchami Assistant Professor of Islamic Azad University, Branch of Dehaghan Abstract Efficiency and optimum use of production factors are considered in the classical economy as an indicator of the success of economic systems.