چکیده:
این نوشتار برآن است که راههایی را به ما نشان دهد تا بتوانیم پیروان حق را بشناسیم. یکی از برجسته¬ترین آموزه های متعالی قرآن کریم ارائه راهکارهایی برای شناخت پیروان حق و جداسازی آن از باطل است. اگر بخواهیم به طور کامل درباره این کتاب آسمانی سخن بگوییم وقت زیادی را می¬طلبد ولی به اختصار می توان از اصل توحید، (یکتاپرستی)، آیات محکم و متشابه، دستورهای قرآنی در حیطه¬های مختلف (احکام، اخلاق، قصص قرآنی) استفاده کرد.از راههای دیگر برای تشخیص، واردشدن در حیطه اسلام است که یعنی تسلیم محض اوامر خدا در ایمان، عمل و ولایت،صراط مستقیم نیز بیانگر راه نجات انسانهاست که میراث نبوت بر آن دلالت دارد که اهل بیت پیامبر در کنار قرآن به عنوان مفسر و متکلم قرآن داناترین افراد به سیره و سنت رسول خدا (ص) راهنمایی امت را بر دوش دارندو همچون پرچم و نشانه محور حق هستند.
خلاصه ماشینی:
از راههای دیگر برای تشخیص ، واردشدن در حیطه اسلام است که یعنی تسلیم محض اوامر خدا در ایمان، عمل و ولایت ،صراط مستقیم نیز بیانگر راه نجات انسانهاست که میراث نبوت بر آن دلالت دارد کـه اهـل بیت پیامبر در کنار قرآن به عنوان مفسر و متکلم قرآن داناترین افراد به سیره و سنت رسـول خـدا (ص) راهنمـایی امت را بر دوش دارندو همچون پرچم و نشانه محور حق هستند.
ولایت بمنزله روح در کالبد پیکر اسلام اسـت (طیـب ،٤/ ٢٩٧- ٢٩٨؛ کلینی ،٢٨٩/١؛ صدوق، عیون اخبار الرضا،٢١٦/١) و ما را به اطاعت و فرمانبرداری موظف ساخته (طبرسی ،٢٠٤/٦) قال ابو جعفر(ع): آخر فریضة أنزلها الله تعـالی الولایـه ثـم لـم ینـزل بعـدها فریضـة (بحرانـی ،٢٢٣/٢، کـوفی ، ١١٨،لاهیجی ،٦٠٩/١؛ قمی ،١٦٢/١، حسینی ،١٧/٣) امام باقر(ع) فرمودند: این آخرین فریضه ای بود که خداوند نازل فرمود (ولایت امیرالمؤمنین و ائمه هـدی(ع)) و بعد از آن هیچ فریضه ای نازل نشد.
(کلینی ، کافی ،٤٤/٣) ٣- صراط مستقیم صراط در لغت راه راست ، و در اکثر موارد راه خدا، دین حق ، شریعت حق ، به کار رفتـه اسـت (قرشـی ،١٢٣/٤) 99 صراط از ماده «صرط» گرفته شده به معنای بلعیدن، کأنه رهرو خود را بلعیده و در مجرای گلوی خویش فرو برده که دیگر نمی تواند به این سو و آن سو منحرف شود و کلمه مستقیم به معنای هر چیزی که بخواهد روی پای خـود بایستد و بتواند بدون اینکه به چیزی تکیه کند بر کنترل و تعادل خود مسلط باشد معنای صراط مستقیم عبارت مـی شود از صراطی که در هدایت مردم و رساندنشان به سوی غایت و مقصد تخلف نکند (طباطبایی ،٥٢-٥٣.