Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه های روان شناسی تبلیغ در گفتمان حجاب

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 103 تا 118)

کلیدواژه ها : تبلیغ ،حجاب ،وضع رفتار

کلید واژه های ماشینی : تبلیغات، حجاب، روان‌شناسی تبلیغ در مسئله حجاب، روان‌شناسی تبلیغ در گفتمان حجاب، اصول روان‌شناسی تبلیغ در مسئله، نظریه‌های روان‌شناسی تبلیغ در گفتمان، پوشش، وضع رفتار، دینی، تبلیغات دینی از نظریه‌های روان‌شناسی، تدینی، اصول، فضاهای، تبلیغات در نظریه‌های روان‌شناسی، نظریه‌های روان‌شناسی تبلیغات فاصله پیدا، تبلیغ حجاب، مبلغ، زن، حجاب و پوشش استفاده، عقاید، روان‌شناسی اجتماعی، مفهوم، مسئله، وضع رفتار الحاقی، روان‌شناسی تبلیغات با اصول تبلیغاتی، پیوستگی مطلوب، انگیزه، مسئله حجاب نوعی محدودیت، اصل تبلیغاتی در مسئله حجاب، مخاطبان

به لحاظ اهمیت بحث پوشش و حجاب در جوامع اسلامی و لزوم رعایت شرعی و قانونی آن در جامعه ما و آثار مستقیم و غیر مستقیم تبلیغات بر این مسئله، در این نوشتار سعی بر آن است که به تطبیق بعضی از اصول روان‌شناسی تبلیغ در مسئله حجاب پرداخته شود تا تطابق این اصول در فضای بحث‌های مفهومی و مصداقی تدینی مشخص گردد. توجه به ظرایف اصول «ادراک حسی»، «نوع تبلیغات»، «وضع رفتار الحاقی» و «پیوستگی مطلوب» و نیز عملیاتی نمودن آنها در تبلیغ حجاب، سبب‌ساز ایجاد بستر مناسب‌تر روانی برای پذیرش حجاب خواهد شد. در هر حال، با شناخت اصول حاکم بر تبلیغات در نظریه‌های روان‌شناسی، می‌توان در جهت ایجاد فرهنگ عفاف، حجاب و پوشش استفاده کرد، اما باید به مواردی که اهداف و بعضی از مبانی نظری و عملی در تبلیغات دینی از نظریه‌های روان‌شناسی تبلیغات فاصله پیدا می‌کند توجه گردد. در دیدگاه ادیان الهی، هم به «اهداف» توجه می‌شود و هم به «کیفیت استخدام وسایل» برای نیل به اهداف؛ مبانی مهمی که تفاوت این دو نوع دیدگاه را مشخص می‌سازد.

خلاصه ماشینی: "این بیان اگرچه تا حدی می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد، ولی محتوای آن نشان می‌دهد مفهوم «وضع رفتار» به جنبه‌های اساسی دیگری در ارتباط با عقاید عمومی، تبلیغات، تخاصم و مبارزه‌طلبی میان گروه‌ها، رقابت اقتصادی و اعتقادات دینی نیز مربوط می‌گردد که تأثیرات متقابل آنها در مناسبات اجتماعی به صورت نظری و عملی قابل رؤیت است. این دیدگاه ضمن ایجاد کرامت نفس در مخاطبان، ذهن آنها را با مفاهیم جدیدی آشنا می‌سازد که این آشنایی احتمالا به دنبال خود شناخت فضاهای مختلف و راه‌های ورود به آنها را در پی خواهد داشت؛ برای مثال در تعریف «حجاب» می‌توان گفت: حجاب تنها پوشانیدن خود از غیر به واسطه حرمت شخصی نیست، بلکه تمایل به پوشیده ماندن در نظر اغیار به واسطه فهم قداست و حرمت خود می‌باشد البته وضع محرک در زمینه‌های مفهومی و نیز تفهیم حقیقت احکام و تعمق بخشی از اعمال ظاهری و تعامل ظاهر و باطن افراد مقید به حدود شرعی هم می‌تواند در بهبود این وضعیت بسیار مؤثر باشد؛ همچنین رفع شبهات مطرح در سطح جوامع، خود گام دیگری در این زمینه تلقی می‌شود. رعایت نمودن نمادها و نشانه‌ها و پیام‌های تبلیغی در چهارچوب تدینی می‌توانند ضمن ایجاد احساس کرامت و شناخت فضاهای متفاوت، راه‌های مؤثرتری را در تبلیغ حجاب بازبگشایند و توجه به اصول و نظریه‌های روان‌شناختی می‌تواند بعضی از آسیب‌ها و آفات موجود در زمینه نشر فرهنگ و توسعه حجاب و عفاف را از میان بردارند؛ البته برخی نظریه‌های رایج روان‌شناختی در بعضی از موارد با مبانی نظری و عملی در تبلیغات دینی فاصله پیدا می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.