Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه های روان شناسی تبلیغ در گفتمان حجاب

نویسنده: ؛

زمستان 1385 - شماره 10 (16 صفحه - از 103 تا 118)

کلیدواژه ها : تبلیغ ،حجاب ،وضع رفتار

کلید واژه های ماشینی : نظریه‌های روان‌شناسی تبلیغات ،روان‌شناسی تبلیغات ،وضع رفتار ،نظریه‌های روان‌شناسی ،مسئله حجاب ،دینی ،تبلیغات دینی ،روان‌شناسی اجتماعی ،پیوستگی مطلوب ،تبلیغ حجاب ،ایجاد پیوستگی مطلوب ،ایجاد پیوستگی ،مطلوب ،ایجاد بستر مناسب‌تر ،نیل به اهداف ،ضد تبلیغات ،مهم‌ترین ،مبانی نظری و عملی ،همرا‌ه ،مورد استفاده ،کار می‌برند

به لحاظ اهمیت بحث پوشش و حجاب در جوامع اسلامی و لزوم رعایت شرعی و قانونی آن در جامعه ما و آثار مستقیم و غیر مستقیم تبلیغات بر این مسئله، در این نوشتار سعی بر آن است که به تطبیق بعضی از اصول روان‌شناسی تبلیغ در مسئله حجاب پرداخته شود تا تطابق این اصول در فضای بحث‌های مفهومی و مصداقی تدینی مشخص گردد. توجه به ظرایف اصول «ادراک حسی»، «نوع تبلیغات»، «وضع رفتار الحاقی» و «پیوستگی مطلوب» و نیز عملیاتی نمودن آنها در تبلیغ حجاب، سبب‌ساز ایجاد بستر مناسب‌تر روانی برای پذیرش حجاب خواهد شد. در هر حال، با شناخت اصول حاکم بر تبلیغات در نظریه‌های روان‌شناسی، می‌توان در جهت ایجاد فرهنگ عفاف، حجاب و پوشش استفاده کرد، اما باید به مواردی که اهداف و بعضی از مبانی نظری و عملی در تبلیغات دینی از نظریه‌های روان‌شناسی تبلیغات فاصله پیدا می‌کند توجه گردد. در دیدگاه ادیان الهی، هم به «اهداف» توجه می‌شود و هم به «کیفیت استخدام وسایل» برای نیل به اهداف؛ مبانی مهمی که تفاوت این دو نوع دیدگاه را مشخص می‌سازد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.