چکیده:
مشارکت مبنایی است برای تبدیل فرد به شهروند. برای شهروند بودن در کاملترین معنای آن، باید موثر و فعال بود. شهروندی فعال، معطوف به درگیرکردن مردم در فرا گرد تصمیمگیری است؛ مردمی که فرصت پیدا میکنند تا در زمینههای برنامهریزی و انجام خدمات عمومی سخن گفته و به ارتقاء نتایج و خدمات بیندیشند.
آگاهی شهروندان موجب رسیدن ایشان به حقی است که جامعه برای آنها در نظر میگیرد. این آگاهی دارای جنبههای مختلفی از قبیل آگاهی اجتماعی، آگاهی فرهنگی و ... است. آگاهی شهروندی، به معنای شناخت شهروندان از وظایف حکومت و شهرداری در قبال شهروندان و تلاش برای تحقق حقوق و اجرای تکالیفشان است. آگاهی از حقوق شهروندی موجب میشود که مشارکت شهروندان در امور شهری از مراتب پایداری، استمرار و مسئولیتپذیری بیشتری برخوردار گشته، مثمر ثمر گردد. این پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه به جمعآوری اطلاعات مربوط به میزان آگاهی اساتید دانشگاه، بهعنوان نیروی متخصص جامعه نموده است. بهمنظور تحلیل این اطلاعات از نرمافزار آماری SPSS استفادهشده است. نتایج نشان میدهد این گروه از سطح آگاهی بالایی درزمینه حقوق شهروندی برخوردار هستند. در ادامه به آزمون فرضیات مطرحشده پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
سنجش میزان آگاهی اساتید دانشگاه از حقوق شهروندی مریم قهرمانی* و دکتر زهره داودپور** تاریخ دریافت مقاله : ٩٣/١٢/١ تاریخ پذیرش مقاله : ٩٤/١/٢٠ چکیده مشارکت مبنایی است برای تبدیل فرد به شهروند.
منظور از میزان آگاهی از حقوق شهروندی این است که افراد در ذهن خود در مورد حقوق شهروندی چه چیزهایی را می دانند و این دانسته ها چقدر با واقعیت تطابق دارد (شیانی و داوودوندی ، ١٠:١٣٨٩)؛ درنتیجه آگاهی شهروندی ، شناخت امکانات موجود در سطح شهر برای رفاه شهروندان ، آشنایی با وظایف ، اهداف و مأموریت های شهرداری و نیز آشنایی با وظایف هر یک از واحدهای زیرمجموعه این نهاد و سازوکارهای استیفای حقوق در آن ها شهروندان را در بهره برداری بهتر از فرصت ها و موقعیت های رفاه و پیشرفت ، یاری خواهد کرد.
ضرورت آگاه سازی شهروندان از حقوق و تکالیف و قوانین شهری امری اساسی است که باید از طریق آموزش و برنامه های آگاه سازی به آن توجه شود و همچنین میزان آگاهی شهروندان برای پیشبرد بهتر اهداف آگاه سازی سنجیده شود (زیاری و همکاران ، ٦١:١٣٩٢).
فرضیات پژوهش - به نظر می رسد بین گروه تحصیلی اساتید و میزان آگاهی آنان از حقوق شهروندی رابطه معناداری وجود دارد.
٤٢٨ رابطه وجود ندارد؛ بنابراین فرضیه H١ مبنی بر رابطه رد و فرضیه H٠ که نشان دهنده عدم وجود رابطه است تأیید می شود جدول ٧- رابطه بین گروه تحصیلی اساتید و میزان آگاهی آنان از حقوق شهروندی ضریب همبستگی اسپیرمن واریانس آزمون رگرسیون با متغیر وابسته ضرایب معادله رگرسیونی آزمون رگرسیون با متغیر وابسته 0.