چکیده:
هدف از مقاله حاضر، ارائه مدل مفهومی نظری پدیده تجار یسازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی (عوامل تشکیل دهنده و عوامل موثر) است که تا حد امکان جنبه مغفول این پدیده را پوشش داده و ذینفعان درگیر در این حوزه را برای پاسخگویی به پرس شهای فرارو توانمند سازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی
و از نظر روش، کیفی است. جامعه آماری مورد بررسی این تحقیق، دانشکده های صنعتی بخش دولتی در شهر تهران است. حجم نمونه شامل 55 شخصیت حقیقی و حقوقی (مشتمل بر 20 شرکت دارای فناوری با خاستگاه دانشگاهی، 22 عضو هیات علمی درگیر در کنش تجاری سازی و 13 صاحب نظر این حوزه)
است که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. یافته های پژوهش، مدلی مفهومی است که مشتمل بر 4 گروه عوامل فردی، درو نسازمانی، برون سازمانی و ارتباط دهنده (دروازه بان فناوری) و مولفه های تشکیل دهنده تجاری سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی مشتمل بر تاسیس شرکت زایشی دانشگاه، واگذاری لیسانس فناوری، فروش فناوری و ارائه خدمات است. دلیل برتری این مدل نسبت به مدل های کنونی، معرفی دروازه بان فناوری دانشگاهی است که عامل مهمی در تقارن اطلاعات و ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت بوده و البته در هیچیک از پژوهش های گذشته در داخل و خارج از کشور به این موضوع به طور خاص پرداخته نشده است.
This study examined the faculty members’ views about the assessment of world-class university components in the Iran comprehensive universities.The statistical population consisted of all faculty members in the Iran General Universities. Given the great number of the population، the comprehensive universities were categorized in five clusters (North، South، East، West and Center)، then we selected the faculty members from different clusters with using Cochran's formula. A total of 367 faculty members were selected from five clusters. For data gathering، a researcher-designed questionnaire was used. In data analysis، statistical procedures including the Confirmatory Factor Analysis، KolmogrovSmirnov test، one sample t-test، and Friedman test were conducted. The findings of research showed that except the academic freedom، other components of world-class university in Iran comprehensive universities were lower than mean.