چکیده:
هدف اصلی مقاله حاضر، سنجش مولفه های دانشگاه کلاس جهانی در دانشگاه های جامع ایران بر مبنای دیدگاه اعضاء هیا تعلمی بود. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل تمامی اعضاء هیات علمی دانشگاه های جامع ایران بوده که با توجه به گستردگی جامعه پژوهش، ابتدا در قالب روش
نمونه گیری خوشه ای، دانشگاه های جامع کشور به پنج خوشه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم بندی و سپس با استفاده از فرمول کوکران تعداد 367 نفر از اعضاء هیات علمی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از یک پرسشنامه محق قساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها هم از آزمون های تحلیل عاملی تاییدی، کولموگروف-اسمیرنوف، t تک نمونه ای و فریدمن استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بجز مولفه آزادی علمی، سایر مولفه های دانشگاه کلاس جهانی برای دانشگاه های جامع کشور در سطحی پائین تر از متوسط قرار دارند.
Ranking is one of the key tools for performance evaluation، competitiveness and success of universities. A desirable ranking is emanated from the core mission of higher education. In this paper، the upstream documents related to the higher education، as communicated strategies، are extracted and the corresponding texts surveyed by content analysis through the selection of binding statements for universities as well as open and axial coding. From 241 statements، 36 main codes are extracted and grouped in six categories. For axial coding، basic functions of universities were considered. To extract appropriate mesures، the resulted axial codes are used. Then، we propose 6 categories of mesures and corresponding concepts for Iranian university ranking including educational، research & development، social & cultural impact، entrepreneurship & wealth creation، help for sustainable development، and international interactions. The results confirm that the most effective code in each of the above criteria is demand-driven research، demand-driven education، Islamic values، sustainale development، and international interactions، respectively.