خلاصه ماشینی:
"ویژگی بارز هدایت تحصیلی این است که از طریق اعمال قوانین و مقررات و اعلام شرایط پذیرش دانشآموز بخش عمدهای از هدایت تحصیلی به صورت سیستمی اجرا میشود و اولیا با انتخاب صحیح مدارس،برای فرزندان خود در فرایند هدایت تحصیلی مشارکت دارند[همان،ص 12].
قابل ذکر است که در دورهی تربیت معلم،به علوم تربیتی توجه خاص میشود و فارغالتحصیلان علاقهمند به اشتغال در پست مشاوره باید در آموزشهای ضمن خدمت ویژهی مشاوران که به عهدهی دانشگاهها یا مراکز تربیت معلم است، شرکت کنند.
والدین در امر پیشرفت و تعیین اهداف تحصیلی فرزندانشان وظایف زیر را بر عهده دارند: مراقبت در میزان پیشرفت تحصیلی فرزندشان و در صورت عدم پیشرفت مناسب،مراجعه به مدرسه و اخذ کمک از مشاور مدرسه؛ کمک به پیشرفت تحصیلی فرزند با هماهنگی مدرسه و اجرای دستورالعملهای مشاور در موارد ضروری؛ فراهم کردن فضای مناسب در خانه برای مطالعهی فرزندان خود؛ پذیرش توصیههای مشاور در انتخاب واحدهای درسی و رشتهی تحصیلی؛ دادن اطلاعات لازم به مشاور راهنمایی به منظور شناخت فرزند خود و تنظیم پرسشنامهها و فرمهای ارسالی توسط مشاور راهنمایی و یا مدیر مدرسه؛ شرکت در انجمنهای خانه و مدرسه و طرح مسائل مربوط به فرزند خود و یا کمبودها و نواقص موجود در مدرسه؛ آموزش روشهای کمک به امر تحصیلی فرزندشان،بهطور هماهنگ با روشهای مدرسه؛ چون والدین،کارکنان مدرسه و مشاور راهنمایی برای یک هدف مشترک یعنی رشد همهجانبه و حصول به اهداف تحصیلی و تربیتی دانشآموز تلاش میکنند،لازم است تا همهی این عوامل با همکاری هماهنگ،برای تحقق هدف موردنظر بکوشند و از خدمات مشاور که تخصص و تجربهی لازم را در امور راهنمایی داراست،حداکثر استفاده را به عمل آورند."