چکیده:
مقاله حاضر باعنوان بررسی الگوی مصرف نزد زنان شهر تهران از دیدگاه شهروندان (زنان) تهیهشده است.
طرح مسئله: مسئله اصلی در این مقاله توجه بیش از حد قشری از زنان است که معمولا الگوی مصرف متنوعی را برای مدرن جلوه دادن خود بر میگزینند و معمولا این کار ریشه در بسیاری از مشکلات خانوادگی، اختلالات روحی، استرس، و اضطراب دارد. هدف: در این حوزه با طرز فکر و نگرش افراد مصرفکنندهای سروکار داریم که هر یک از آنها بر روی طیف وسیعی از افراد جامعه تاثیر دارند و اگر بتوان در این حوزه به فرهنگسازی دست زد و طرز نگرش افراد را به سوی الگوی مصرف واقعی سوق داد و بسترهای مناسب را فراهم کرد، میتوان گفت به احتمال زیاد در حوزههای کلان جامعه نیز تغییراتی ایجاد خواهد شد. روش: روش تحقیق توصیفی- تبیینی است و با توجه به نوع دادها، آزمون آماری متناسب برای تحلیل داده ها به کار گرفته شده است. جامعه آماری شامل کلیه زنان بالای 20 سال است که در زمان اجرای این تحقیق از مرکز خرید قائم واقع در میدان تجریش خرید کرده اند. با توجه به حجم زیاد افراد مراجعه کننده که روزانه 2000 نفر است، با استفاده از فرمول کوکران 322 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. یافته ها: نتایج تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین متغیرهای هدایت گر بیرونی (تاثیر وسایل ارتباط جمعی، دوستان و همسالان بر الگوی مصرف مدرن)، مصرف تظاهری (خرید وسایل و محصولات گران قیمت و به نمایش گذاشتن آن با تصور کسب اعتبار و قدرت پولی)، کنش متقابل (تاثیرپذیری از الگوی مصرفی دیگران)، تشخص پذیری (نشان دادن برتری خود به دیگران)، با الگوی مصرف مدرن زنان رابطه معنی دار وجود دارد. به عبارتی، هر قدر متغیرهای فوق افزایش یابد، الگوی مصرف به سوی مدرن افزایش می یابد. در این میان تنها رابطه بین پایگاه اقتصادی افراد (میزان حقوق دریافتی فرد، شوهر، پدر یا فرد تحت تکفل) برای هر کار تخصصی در طول یک ماه با الگوی مصرف مدرن زنان معنا دار نیست.
خلاصه ماشینی:
"یافته ها: نتایج تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین متغیرهای هدایت گر بیرونی (تأثیر وسایل ارتباط جمعی ، دوستان و همسالان بر الگوی مصرف مدرن )، مصرف تظاهری (خرید وسایل و محصولات گران قیمت و به نمایش گذاشتن آن با تصور کسب اعتبار و قدرت پولی )، کنش متقابل (تأثیرپذیری از الگوی مصرفی دیگران )، تشخص پذیری (نشان دادن برتری خود به دیگران )، با الگوی مصرف مدرن زنان رابطه معنی دار وجود دارد.
متغیر شاخص ها (معرف ) پایگاه اقتصادی ١- قدرت خرید در بازار ٢- نوع حرفه ٣- درآمد هدایت گر بیرونی ١- وسایل ارتباط جمعی ٢- دوستان و همسالان ٣- اهمیت انطباق فرد با دیگران مصرف نمایشی ١- جلوه گر ساختن قدرت پولی ٢- کسب اعتبار ٣- برتر جلوه دادن زندگی در نزد دیگران تشخص پذیری ١- قرار گرفتن در موقعیتی بالاتر از دیگران ٢- دستیابی به احترام اجتماعی تفسیرموقعیت کنش ١- محیط اجتماعی ٢- تأثیرپذیری از رفتار دیگران الگوی مصرف مدرن ١- استفاده از کالاهای مبتنی بر نمادهای منزلتی (وسایل منـزل )، تزئینـات و دکوراسـیون ، پوشش ظاهری ابزار گردآوری اطلاعات با توجه به روش تحقیق ما که پیمایش است ، برای جمع آوری داده ها و اطلاعات مربوط به متغیرها از پرسش نامه که مشتمل بر ٣٤ سوال بود استفاده شده است ."