چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش گروهی تنظیم منابع شناخت خود و تمایز یافتگی بر ارتقای سلامت روان زنان تازه طلاق گرفته شهر تهران اجرا شد. مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. حجم نمونه شامل 30 نفر از زنان تازه طلاق گرفته بود که با روش تصادفی ساده از میان مراجعه کنندگان مراکز خانه سلامت انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر آموزش تنظیم منابع شناخت خود و 10 نفر آموزش تمایز یافتگی) و یک گروه کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. گروههای آزمایشی، مدت 8 جلسه تحت آموزش گروهی قرار گرفتند و 10 روز پس از آخرین جلسه از هر سه گروه پس آزمون (پرسشنامه سلامت روان GHQ) گرفته شد و از تحلیل کوواریانس برای مقایسه میانگین گروهها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که:
آموزش گروهی تنظیم منابع شناخت خود بر ارتقای سلامت روان زنان تازه طلاق گرفته موثر است.
آموزش گروهی تمایزیافتگی بر ارتقای سلامت روان زنان تازه طلاق گرفته موثر است.
بین اثربخشی آموزش گروهی تنظیم منابع شناخت خود و آموزش گروهی تمایز یافتگی بر ارتقای سلامت روان زنان تازه طلاق گرفته تفاوت معناداری مشاهده نشد، زیرا آموزش گروهی تنظیم منابع شناخت و تمایز یافتگی هر یک به نحوی باعث ارتقای سلامت روان شده اند و تفاوت معناداری در پس آزمون گرفته شده از گروه های نمونه وجود نداشت.
خلاصه ماشینی:
"بر این اساس با اطمینان بیشتر از ٩٥ درصد میتوان گفت که آموزش گروهی تنظیم منابع شناخت خود باعث ارتقای سلامت روان زنان تازه طلاق گرفته می شود با حجم اثر بسیار خوب ٠/٤٦٤ تأثیر گذار بوده است .
بر این اساس با اطمینان بیشتر از ٩٥ درصد میتوان گفت که آموزش گروهی تمایز یافتگی باعث ارتقای سلامت روان زنان تازه طلاق گرفته می شود با حجم اثر بسیار خوب ٠/٥٢٢ مؤثر بوده است .
Eta تأثیر پیش آزمون 298/3 1 298/3 49/05 0/000 0/754 بین گروهها 106/2 1 106/2 17/47 0/001 0/522 خطا 97/3 16 6/1 کل 504/7 18 فرضیه ٣: بین میزان اثربخشی آموزش گروهی تنظیم منابع شناخت خود با میزان تأثیر آموزش گروهی تمایز یافتگی روی ارتقای سلامت روان زنان تازه طلاق گرفته تفاوت معنیداری وجود دارد.
بر این اساس میتوان گفت بین میزان اثربخشی آموزش گروهی تنظیم منابع شناخت خود با میزان تأثیر آموزش گروهی تمایز یافتگی بر ارتقای سلامت روان زنان تازه طلاق گرفته تفاوت معناداری به دست نیامد.
Eta. s تاثیر پیش آزمون 172/0 1 172/0 14/829 0/001 0/481 بین گروهها 8/4 1 8/45 0/729 0/406 0/044 خطا 185/5 16 11/59 کل 357/7 18 بحث و نتیجه گیری یافته های پژوهش حاضر نشان میدهد: آموزش گروهی تنظیم منابع شناخت خود بر ارتقای سلامت روان زنـان تـازه طـلاق گرفتـه مؤثر است .
نتیجه فوق ناشی از این مورد بود که ما با استفاده از آموزش گروهی تنظیم منابع شناخت خود باعث ایجاد تعادل بین قوا و قسمت های مختلف روان و خود در افراد گروه شدیم و افراد به سوی وحدت و همگرایی نیروها هدایت شدند و به نوعی خودیت نایل گردیدند."