چکیده:
هدف از این پژوهش پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی دبیران دوره متوسطه بر اساس یادگیری سازمانی آنان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، دبیران مدارس متوسطه دوره دوم شهر اردبیل در سال 93-92 به تعداد 1070 نفر بودند. حجم نمونه به وسیله فرمول کوکران 282 نفر و با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کونوسکی با پایایی 73/0 و یادگیری سازمانی چیوا، همکاران (2007) با پایایی 95/0 بود. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام) انجام شد. نتایج نشان داد که تمام مولفه های یادگیری سازمانی به جز ریسک پذیری با رفتار شهروندی سازمانی دبیران رابطه مثبت داشت. از بین متغیرهای مورد مطالعه در رگرسیون به ترتیب: تجربه اندوزی، ریسک پذیری و تصمیم گیری مشارکتی پیش بینی کننده رفتار شهروندی سازمانی دبیران بودند.
خلاصه ماشینی:
"بحث و نتیجه گیری بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی مدارس متوسطه نیز نشـان داد کـه رفتـار شـهروندی سازمانی با مولفه های یادگیری سازمانی به ترتیب با تجربه انـدوزی ، تعامـل بـا محـیط خـارجی ، گفتگـو، تصـمیم گیـری مشارکتی و با خود یادگیری سازمانی دارای رابطه معنادار اسـت ، تنهـا بـا مولفـه ریسـک پـذیری دارای رابطـه معنـی دار نیست .
این یافته ها با نتایج تحقیقات مرتبط همچون حسنی ، مجیدی (١٣٩١) که تصـمیم گیـری مشـارکتی بـا رفتارهـای فرانقشی رابطه دارد، همچنین با نتایج حسینی و همکاران (١٣٩٠) که بین وجـود فرصـت آموزشـی در سـازمان و رفتـار شهروندی سازمانی و بین مشارکت در تصمیم گیری و رفتار شهروندی سـازمانی رابطـه مثبتـی وجـود دارد، و بـا نتیجـه بولگر و همکار (٢٠٠٥) که رفتار شهروندی سازمانی معلمان با توانمندسازی ، تعهد شغلی و تعهـد حرفـه ای رابطـه دارد همسو است .
در بررسی پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی دبیران مدارس متوسطه بر اساس یادگیری سازمانی آنان نتایج نشان دادند که از بین مولفه های یادگیری سازمانی بهترین پیش بینی کننده رفتار شـهروندی سـازمانی دبیـران ، گـام اول تصـمیم گیـری مشارکتی و در گام دوم علاوه بر تصمیم گیری مشارکتی ، ریسک پذیری و در گام سوم علاوه بـر تصـمیم گیـری مشـارکتی ریسک پذیری ، تجربه اندوزی بود.
« Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools», Journal of teaching and teacher Education, Vol. 2,: 277-289 Burns, Travis & Carpenter, Jamie."