Skip to main content
فهرست مقالات

مطالعه توصیفی سوابق تحصیلی و ورزشی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته تربیت بدنی دانشگاه های کشور

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 25 تا 38)

کلیدواژه ها :

تربیت بدنی ،دانشجو ،سوابق ورزشی و سوابق تحصیلی

کلید واژه های ماشینی : دانشجویان مقطع کارشناسی رشته تربیت‌بدنی، کارشناسی رشته تربیت‌بدنی دانشگاه‌های کشور، دانشجویان، دانشجویان رشته‌ی تربیت‌بدنی دانشگاه‌های کشور، تربیت‌بدنی، کارشناسی رشتهء تربیت‌بدنی دانشگاه‌های کشور، دانشجویان مقطع کارشناسی رشتهء تربیت‌بدنی، رشتهء تربیت‌بدنی، دانشجویان رشتهء تربیت‌بدنی دانشگاه‌های کشور، دختران

هدف از این پژوهش ، توصیف سوابق تحصیلی وورزشی دانشجویان رشته ی تربیت بدنی دانشگاه های کشور بوده است .در این تحقیق سوابق قهرمانی در رشته های ورزشی ،رشته ی تحصیلی ،معدل دیپلم دبیرستان ومیزان مهارت آنان دردروس عملی ،مورد مطالعه قرار گرفته است .از مجموع 2516 نفر دانشجویان دختر وپسر، 1135 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند،سپس پرسشنامه ای مشتمل بر 28 سوال بسته ودو سوال باز دراختیارشان قرار گرفت. 68 درصد دختران و5/91 درصد پسران با تنیس روی میز آشنایی داشتند. معدل 4/44درصدکل دانشجویان زیر 14 بوده است.2/80 درصد با علاقه مندی به این رشته وارد شده اند.9/3 دارای مدارک قهرمانی در سطح بین المللی بوده اند.نتیجه ای که می توان گرفت این است که در انتخاب وگزینش دانشجویان ،بایستی تجدیدنظر نود وسوابق تخصصی ،ورزشی ومیزان آشنایی آنان با رشته های ورزشی رادرنظر گرفت.

خلاصه ماشینی:

"داوطلبان ورود به رشتهء تربیت بدنی دانشگاه‌ها،پس از انتخاب این رشته و پذیرفته شدن در کنکورسراسری،با شرکت در آزمون عملی و کسب بالاترین نمرات،به تحصیل‌ می‌پردازند و بعد از چهار سال تحصیل و فراگیری علم و دانش و گذراندن دروس نظری و عملی که در واقع یادگیری علوم مرتبط با ورزش و همچنین رشته‌های مختلف ورزشی‌اند،آمادهء رفتن به بازار کار و ارائه آموزش و خدمات می‌شوند. چنانچه بدون توجه به رشته تحصیلی و سوابق آموزشی و تنها براساس قبولی در آزمون عملی برای این رشته برگزیده شوند،چه بسا در درک‌ مفاهیم علمی دروس تخصصی با مشکل مواجه شوند،و بالعکس،اگر در مقطع متوسطه و دیپلم دارای‌ نمرات و رشتهء تحصیلی مناسب بوده ولی از نظر داشتن مهارت‌های بدنی و ورزشی فاقد ارزش‌های لازم‌ باشند،در این صورت نیز نخواهند توانست در آموزش‌های عملی رشته‌های ورزشی توفیقی کسب‌ نمایند و پس از فراغت از تحصیل نیز معلم،دبیر یا مربی با کفایتی نخواهند بود. دانشجویان رشتهء تربیت بدنی که در حال حاضر در دوازده دانشگاه تحت پوشش‌ وزارت علوم،تحقیقات و فنآوری به تحصیل مشغولند و در این تحقیق مورد مطالعه‌اند،چنین آزمونی‌ را انجام داده‌اند،ولی در هیچ یک از رشته‌های ورزشی مهارت‌های آنان مورد ارزیابی قرار گرفته است. 8/69 درصد پسران و 5/78 درصد دختران نیز ژیمناستیک نمی‌دانند و با تعداد واحدها و ساعات عملی محدود،می‌توان پیش‌بینی کرد که فارغ التحصیلان از کفایت لازم در خصوص دو درس فوق الذکر برخوردار نیستند،به همین علت است که محقق پیشنهاد درس پیش‌نیاز برای شنا را نموده است،تا کسانی که در بدو ورود به دانشکده‌های تربیت بدنی شنا نمی‌دانند،ناگریز به‌ گذراندن درس پیش‌نیاز باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.