چکیده:
هدف از این پژوهش، فراتحلیل مطالعات انجام گرفته در زمینه تصویرسازی ذهنی مهارتهای حرکتی با توجه به متغیرهای تعدیلگر جنس و سن است. در این روش، واحد تجزیه و تحلیل از مطالعه گرفتهمی شود. روش مطالعه شامل کمّی سازی اندازه اثر است. بهاینمنظور 40 پژوهش در زمینه تصویرسازی ذهنی مهارتهای حرکتی شناسایی شدند. بر اساس اطلاعات موجود یا ارتباط مستقیم با موضوع فراتحلیل، 26 پژوهش بررسیگردید. از آزمون t مستقل برای تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد. یافتهها نشان داد جنسیت تاثیر معناداری بر تصویرسازی مهارتهای حرکتی نداشت (05/0P>). همچنین سن نیز تاثیر معناداری بر تصویرسازی مهارتهای حرکتی نداشت (05/0P>). جنس و سن به عنوان متغیرهای تعدیل گر در تصویرسازی ذهنی مهارتهای حرکتی تاثیری نداشتند. همه گروهها توانستند از این توانایی تصویر سازی بهرهبرداری کنند. یافتههای این پژوهش، می تواند تاییدی بر نتایج مطالعات دیگر باشد که از تاثیر تصویر سازی ذهنی بر مهارتهای حرکتی حمایت می کنند.
In this research meta-analysis was conducted on studies in the context of motor skills mental imagery with respect to moderating variables of gender and age. In this method, Analysis unit is taken of research. The research method included quantifying the effect size. For this, 40 researches investigating motor skills mental imagery were identified among which 26 relevant researches were studied. Independent t-test was used for statistical analysis. Results showed that gender and age had not significant effect of on motor skills imagery (P>0.05). Gender and age as moderating variables had not significant effect on motor skills mental imagery. All groups could benefit from imagining ability. The findings of the present research confirm the results of previous studies supporting the effect of mental imagery on motor skills.
خلاصه ماشینی:
استاد گروه رفتار حرکتی دانشگاه تبریز تاریخ دریافت : ١٣٩٣/١٠/٢٤ تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/٠٤/٢٠ چکیده هدف از این پژوهش ، فراتحلیل مطالعات انجام گرفته در زمینۀ تصویرسازی ذهنی مهارت های حرکتی با توجه به متغیرهای تعدیل گر جنس و سن است .
واژه های کلیدی: فراتحلیل ، تصویرسازی ذهنی، مهارت حرکتی، جنسیت ، سن Biannual JASSF Volume 2, Number 1; 2015 88-99 Meta-analysis Study of Imagining of Motor Skills Latifeh Ghasempour1; MohammadTaghi Aghdasi2 1.
Professor of Motor Behaviour, Tabriz University Abstract In this research meta-analysis was conducted on studies in the context of motor skills mental imagery with respect to moderating variables of gender and age.
The findings of the present research confirm the results of previous studies supporting the effect of mental imagery on motor skills.
Key Words: Meta-Analysis, Mental Imagery, Motor Skill, Gender, Age. مقدمه 1 تصویرسازی را میتوان استفاده از همۀ حواس برای بازسازی یا ساخت تجربه ای در ذهن تعریف کرد (نقل از ویلی و گرینلیف ، ٢٠٠١؛ واعظ موسوی، ٢٠١١، ص ٢١٨).
نتایج این پژوهش نیز نشان داد که هیچ یک از دو متغیر سن و جنس ، تأثیر معناداری بر اثرگذاری تصویرسازی ذهنی بر مهارت های حرکتی نداشتند.
Mehdi Namazizadeh, Mohammad Ali Aslankhany (Translators).