چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناخت اثرات آموزشهای ترويجی بر خانوارهای روستايی و دامدار بوده و در چارچوب پژوهش ارزشيابی، با استفاده از الگوی ارزشيابی شبهآزمايش، در شهرستان فريدن استان اصفهان در 1383 انجام گرفته است. اطلاعات و آمارها با تکميل 262 پرسشنامه از گروه آزمايش و شاهد جمع آوری شد. نتايج تحقيق نشان داد که از نظر اجتماعی، آموزشهای ترويجی در ارتقای سطح اطلاعات و آگاهيهای شغلی، ارتقای سطح مهارتها، بهکارگيری شيوههای نوين دامداری و افزايش مشارکت اجتماعی و فعاليتهای جمعی تأثير مثبت دارد؛ همچنين، فراگيران آموزشهای ترويجی در زمينه تأثير مثبت آموزشها بهويژه در افزايش اطلاعات عمومی و تخصصی، افزايش خلاقيت و نوآوری، بهبود مديريت و ايجاد اعتماد به نفس بيشتر اتفاق نظر دارند. افزايش مدتزمان آموزشهای ترويجی و ارائه آن در قالب يک برنامه آموزشی مدون، مستمر و منسجم و نيز تأمين اعتبار کافی برای برگزاری دورهها، توجه بيشتر به آموزش زنان و بهکارگيری الگوی ارزشيابی هدفمدار برای ارزشيابی آموزشهای ترويجی از پيشنهادهای پژوهش حاضر است.
خلاصه ماشینی:
"جدول ۸- توزیع میانگین مشارکت اجتماعی پاسخ گویان به تفکیک گروه گروه تعداد فراوانی میانگین مقدار t سطح معنی داری کل ۲۴۵ ۲/۷۵ آزمایش ۱۲۲ ۳/۰۴ ۵/۴۱۴ ۰/۰۰۰ شاهد ۱۲۳ ۲/۴۶ مأخذ: یافته های تحقیق تأثیر آموزش های ترویجی بر ارتقای سطح مهارت هاو به کارگیری شیوه های نوین برای سنجش میزان تأثیر آموزش های ترویجی بر شـاخص ارتقـای سـطح مهـارت هـا و به کارگیری شیوه های نوین دامـداری ، از متغیرهـایی نظیـر اسـتفاده از روش هـای بهبـود تغذیه ، اقدام به نوسازی جایگاه دام ، اقدام به بهسازی جایگاه دام ، میزان تمایـل فـرد بـه تغییر شیوة دامداری از سنتی به صنعتی ، و میزان تمایل فرد به انجام فعالیـت هـا ی دیگـر دامداری استفاده شده ، که نتایج آن در پی میآید.
جدول ۱۴-توزیع میانگین استاندارد شدة شاخص ارتقای سطح مهارت هاو به کارگیری شیوه های نوین دامداری به تفکیک گروه گروه تعداد فراوانی میانگین مقدار t سطح معنی داری کل ۲۱۱ ۲/۵۴ آزمایش ۱۰۴ ۲/۹۰ ۶/۹۵ ۰/۰۰۰ شاهد ۱۰۷ ۲/۱۸ مأخذ: یافته های تحقیق تأثیر آموزش های ترویجی بر ارتقای سطح اطلاعات و آگاهی ها برای سنجش اثـرات آمـوزش هـا ی ترویجـی بـر شـاخص ارتقـای سـطح اطلاعـات و آگاهی ها، از متغیرهایی چون میزان اسـتفاده از رسـانه هـای ترویجـی ، میـزان اسـتفاده از برنامه های ترویجی رادیو، میزان استفاده از برنامه های ترویجی تلویزیون ، میـزان آشـنایی با وسایل و امکانات مورد نیاز دامداری استفاده شده است ، که نتایج آن در پی میآید."