چکیده:
در این مقاله تلاش شده است تا با محور قرار دادن نوع مواجهه سلفی گری با تشیع، تقسیمبندی مناسبی از جریانات سلفی ارائه داده شود. در این راستا ابتدا با توجه به پیش فرض ذهنی نگارندگان از یک تقسیمبندی جغرافیایی مبنی بر محوریت اندیشهای سه حوزه جغرافیایی اصلی سلفی گری در جهان اسلام، یعنی شبه قاره هند و شبه جزیره عربستان و کشور مصر، جریانات سلفی در قالب دو جریان قائل به تعامل با تشیع و همچنین جریان قائل به تقابل با تشیع تقسیمبندی شدند. در ادامه کار جریاناتی که معتقد به تقابل با تشیع بودند به دو دسته تقسیم شدهاند. دسته اول گروهی که شیعیان را کافر دانسته و حکم تکفیر آنها را صادر میکنند و دسته دوم گروهی که کمی ملایم تر بوده و شیعیان را مشرک میدانند و حکم تکفیر صادر نمیکنند. در این مقاله علاوه بر رویکرد اندیشهای گروههای مختلف سلفی در قبال تشیع به وجه عملی آنها نیز در این مورد خواهیم پرداخت و در این راستا تلاش خواهد شد تا گروههای مهمی که در این تقسیم بندی قرار میگیرند به عنوان نمونه ارائه شود.
خلاصه ماشینی:
"سلفیه قائل به مشرک بودن تشیع سلفیه دیوبندی شبه قاره هند یکی از جریان های بسیار مهم سلفیگری در جهان اسلام ، سلفیه شبه قاره هنـد اسـت کـه تأثیر آن بر اهل سنت شرق و جنوب شرق ایران مشـهود اسـت ویژگـی ایـن سـلفیگـری و موضع گیری خصمانه نسبت به تشیع و شیعیان بلکه تمامی مذاهب اسلامی است که بـا همـان دیدگاه بنیادگرایانه و به گونه ای مشابه وهابیان است (منتظری ،١٣٨٨: ١).
منابع و مآخذ: مدیریت حوزه علمیه قم - فقیهی ، علی اصغر (١٣٥٢)، وهابیان ، تهران : کتاب فروشی صبا - احمـدی، حمیـد، علیـزاده، حسـن (تابسـتان ١٣٨٩)، بازتولیــد - گل محمـدی ، علـی (١٣٨٤)، محمـد رشـید رضـا، در، اندیشـه نگرشهای ذهنی در اندیشه سیاسی عـرب، فصـلنامه مطالعـات سیاسی در: جهان اسلام از فروپاشی خلافـت عثمـانی ، علـی سیاسی ، سال دوم ، شماره ٨، صص ١-٢٨ اکبر علیخانی و همکاران جلد اول ، تهران : جهاد دانشگاهی ، پژوهشگاه - بهنسـاوی ، سـلیم علـی ، الحکـم والقضـیه التکفیـر المسـلم ، علوم انسانی ، فرهنگ و مطالعات اجتماعی دارالبحوث العلمیه ، کویت : ١٩٨٥م - متولی ، محمود، منهج الشیخ محمد رشید رضا فی العقیده ، - جهنی، مانع بـن حمـاد، الموسـوعه المیسـره فـی الادیـان دار ماجد، جده : ١٤٢٥ق والمذاهب والاحزاب المعاصره ، دارالندوه ، عربستان: ١٤١٨ق - مسجد جامعی ، زهرا(١٣٨٠)، نظری بر تاریخ وهابیت ، تهران : - حسنین ، هیکل ، پاییز خشم ، ترجمه محمد کـاظم سیاسـی ، نشـر صریر دانش ققنوس ، تهران : ١٣٨٣ش - مسعودنیا، حسین ، شاه قلعـه ، صـفی الله (١٣٨٨)، بررسـی علـل - حســینی، اســحاق موســی ، اخــوان المســلمین ، انتشــارات رفتار خشونت آمیز نیروهای اسلامی در پاکستان با تأکید بر اطلاعات ، تهران : ١٣٧٥ش طالبانیسم ، دانش سیاسی ، سال پنجم ، شماره اول ، بهار و تابستان - حسینی، مختار، برآورد استراتژیک مصر، تهران : ١٣٧٦ش - موثقی ، احمـد ١٣٨٤ ) )؛ جنبش هـای اسـلامی معاصـر، - دکمجیان، هرایر (١٣٧٤)، اسلام در انقلاب: جنبشهای اسلامی در تهران :سمت جهان عرب (بررسی پدیده بنیادگرایی اسلامی)، ترجمهحمید احمدی، - هضیبی، حسن ، دعاه لاقضاه ، دار صادر، قاهره : ١٤١٣ق ."