چکیده:
طی دو دهه اخیر، جهان شاهد افزایش تعارضات منطقه ای متاثر از رابطه میان تمدنها بوده است. با توجه به روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورهای مسلمان با کشورهای غربی، اکثر این تعارضات در منطقه خاورمیانه رخ داده است. مصلحان اجتماعی برای رفع این بحرانها و کاهش آلام میلیونها انسان بر نقش نظامهای اجتماعی، به ویژه دو نظام خانوادگی و آموزشی تاکید میورزند. این دو نظام میتوانند از طریق توسعه آموزشهای انسانی، فهم مشترک میان فرهیختگان و مردم را در جوامع درگیر افزایش دهند. در این وضعیت، علم آموزش و پرورش تطبیقی این توانمندی را دارد که قدرت گوش سپاری به فرهنگهای دیگر و درک متقابل بین المللی را در مردم جهان افزایش دهد.در مقاله حاضر تلاش شده استبا بهره گیری از روش تحقیق تطبیقی تاریخی و مقایسه آرای تربیتی سه مربی مسلمان یعنی فارابی، ابن سیناو غزالی با آرای لاک، روسو و دیویی نشان داده شود چگونه افکار و آرای تربیتی مشترک میتوانند نخست سبب کاهش شکل گیری جانب داریهای ذهنی افراد از طریق تربیت خانوادگی و سپس افزایش درک تفاهم فرهنگی در سطح ملی و منطقه ای شوند.
خلاصه ماشینی:
"در مقاله حاضر تلاش شده است با بهره گیری از روش تحقیق تطبیقی تاریخی و مقایسه آرای تربیتی سه مربی مسلمان یعنی فارابی، ابن سینا و غزالی با آرای لاک، روسو و دیویی نشان داده شود چگونه افکار و آرای تربیتی مشترک میتوانند نخست سبب کاهش شکل گیری جانبداریهای ذهنی افراد از طریق تربیت خانوادگی و سپس افزایش درک تفاهم فرهنگی در سطح ملی و منطقه ای شوند.
باید اذعان کرد ضمن آنکه در اکثر کشورهای مسلمان علم آموزش و پرورش تطبیقی مرحله جنینی خود را طی میکند، کوششهای نظام مند چندانی نیز برای معرفی مربیان بزرگ مسلمان و تشریح و تبیین آرای تربیتی آنان از سوی متخصصان علوم تربیتی در منطقه خاورمیانه صورت نگرفته است .
Caspary جان لاک1623 کم حرف و آرام ، متفکر انقلابی، آزادی خواه ،متفکر سیاسی، فرد گرا، سیاست مداری آزاداندیش حاکم بودن کلیسای انگلیکان ، طرفدار اصول اخلاقی و مخالف زیاده روی اصلاحات مذهبی در جامعه ژان ژاک روسو1712 حساس ، زود رنج ، انقلابی و عاشق طبیعت ، قلم توانا، بزرگ ترین مربی تعلیم و تربیت بعد از افلاطون آوارگی در فرانسه و پروس ، زمینه سازی انقلاب فرانسه ، تغییر مذهب ، تالیف کتب تربیتی و اجتماعی جان دیویی1859 ساده ، فروتن ، دلسوز، متفکر ، با پشتکار زیاد، در بحث استاد و در کار بسیار سخت کوش و توانا حاکمیت روح دموکراتیک بر اواخر قرن ١٩، بروز مکتب پراگماتیسم ، بروز و اشاعۀ نظریات داروین تبیین تطبیقی دیدگاههای مربیان بزرگ در این بخش با توجه به آثار و رسالات مربیان ، آرا و عقاید آنان با رهیافتی تطبیقی و به اجمال مورد بررسی قرار میگیرد."