چکیده:
ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻬﺎرﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺮوز رﻓﺘﺎرﻫﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﻣﻮرد ارزش ﮔﺬاری ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ. در ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ از ﺑﯿﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬار ﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﻧﺴﺎﻧﯽ، ﺑﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﺴﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدی از ﻧﻈﺮ ﻣﺴﯿﺮ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ از ﻧﻮع اﻟﮕﻮی ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری اﺳﺖ. داده ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ از ﻃﺮﯾﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﭼﻦ و ﮔﻮﻧﮓ (2009) و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﺑﻨﺘﯿﺲ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه و رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ آن را اﺳﺎﺗﯿﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻧﻤﻮدﻧﺪ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﻋﺘﻤﺎد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ آﻟﻮﻧﻦ و ﻫﻤﮑﺎران (2008) ﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪ. ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آﻧﻬﺎ
ﻧﯿﺰ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﻣﻮرد ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺗﻌﺪاد 181 ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪ و ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﻧﺮم اﻓﺰارAMOS مورد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻧﻮع ﻋﻠﯽ ﺑﻮد و ﻧﺮﻣﺎل ﺑﻮدن داده ﻫﺎ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﮔﺮدﯾﺪ، ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﯾ ﺗﺤﻠﯿﻞ آﻣﺎری از آزﻣﻮن ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﺎ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ مولفه های ﻣﺴﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اﻋﺘﻤﺎد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"تاثیر مسئولیت اجتماعی مدیران بر سرمایه انسانی با نقش میانجی اعتماد سازمانی (مطالعه موردی: شرکت گاز استان آذربایجان شرقی) بیژن عابدینی1، مهرداد غفاری زنوزی2 1 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه هرمزگان 2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، مدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم چکیده مسئولیت اجتماعی مهارتی است که باعث بروز رفتارهایی می شود که مورد ارزش گذاری قرار می گیرند.
Abeysekera Bontis Roos Zeghal&Maaloul Edvinsson&Malone Roos&Roos Brennan&Connell سرمایه انسانی سرمایه انسانی تحت عنوان دانش فردی، مهارتها و تجارب موجود در کارکنان یک سازمان برای خلق ارزش و حل کردن مسایل کسب و کار تعریف شده است (نورما و جوما 1 ،2005).
بنابراین، در یک نتیجه گیری کلی می توان بیان کرد که اعتماد نهادی، فعالیت ها و فرایندهای سازمانی (همانند شایستگی های فنی و تجاری، راهبر دها و خط مشی ها، عملکرد و ارتباطات منابع انسانی) را شامل می شود که برای اعضای سازمان به صورت شخصی نیست و مدیریت ارشد از آن مستثنی می گردد (الونن و همکاران، 2008، به نقل از فاضل و دیگران، 1390: 75).
فلذا، پیشنهاد تحقیق حاضر جهت افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که لازم میباشد به جای قرار دادن قواعد و مقررات از پیش تعیین شده سازمانی و بدون توجه به نظرات کارکنان و دخالت آنها در وضع این قواعد، از مشارکت کارکنان استفاده کرد و مدیران سازمان باید در مرحله سیاستگذاری سازمانی به اهمیت توجه مسئولانه نسبت به سلامتی کارکنان، افراد جامعه، محیط و وظایف محوله، پی ببرند و جهت نهادینه شدن این مورد در فرهنگ سازمانی، همین امر را به کارکنان نیز آموزش دهند."