چکیده:
مقاله حاضـر که بخشـی از پژوهشـی گسـترده در مورد کاربست نظریه فضاهای ذهنی در تحلیل متون روایی است ، در پی آن است که یک تحلیل شناختی نوین و روش مندی از متن روایی به دسـت دهد و در پی ارائه پاسـخی برای این پرسش در زبان شناسی شناختی باشد کـه چگونه فرایندهای زبانی مختلف میتوانند در پیدایش «داســـتان نوظهور» در یک متن روایی به کار روند. نخســتین و اســاســیترین گام در رســیدن به این هدف ، ارائه الگویی شناختی-تحلیلی است که فرایندهای شکل گیری معنا را در متون روایی بررسی کند. در این راسـتا، نظریه فضـاهای ذهنی فوکونیه ٤ (١٩٩٧، ١٩٩٤، ١٩٨٥) و روش شـناسی دنسیگر بر 5 پایه آن (٢٠١٢، ٢٠٠٨)، اســتدلال های محکمی در مورد فرایند معناســازی در گفتمان ارائه میدهند. بر این اسـاس ، این مقاله به تبیین چگونگی فرایند معناسـازی در یک متن داستانی به زبان فارسی میپردازد. هدف از ارائه این تحلیل ، در درجه اول ، آزمایش کاربست مفاهیم بنیادین نظریه فضــاهای ذهنی در تحلیل شــناختی متن های روایی، و در درجه دوم ، معرفی الگوی ان ام اس بی، به عنوان یک ابزار شـناختی نوین و روش مند در روایت شـناسی شناختی اسـت . یافته ها نشـان میدهد فضـاهای ذهنی روایی، افق هایی را برای کشف پیچیدگیها و ویژگیهای معناسازی در روایت های داستانی آشکار میسازد.
Introduction: Based on the general issues in cognitive linguistics regarding the role of different linguistic processes in meaning construction in a narrative text، introducing a new methodological analysis of meaning construction process in the emergent story of a text needs a methodological model. Hence، the general purpose of this article is to introduce and apply a cognitive analytical model for investigating the meaning construction processes in narrative texts. In this line، Facuconnier Mental Space Theory (MST) (2008) and Dancyiger Methodology (2008، 2010) introduced powerful arguments about the meaning construction in discourse. Cognitive analysis of mental spaces is very helpful in determining writer`s/ reader's mind while producing/reading text. The present article accounts meaning construction in a Persian narrative text by exemplifying، as an example of five other texts which have been analyzed by the researchers in the main project. The aim is to test the application of MST principles in cognitive analysis of long narrative text along with introducing MST as a new methodological tool for cognitive narratology.
Methodology: As a qualitative research، this article uses descriptive-analytical method، i. e. after describing the “narrative mental space” representation in the story. Besides، the application of the fundamental theoretical research concepts in creating coherence and dynamism in the emergent story would be analyzed and discussed.
The data analysis has been divided into two stage based on the research purpose: Fistly، recognizing and representing narrative mental spaces، and secondly representing the blending of these spaces in the emergent story.
Results: The present article، as a part of an extended project in the application of MST in narrative text analysis، attempts to answer the fundamental question in cognitive linguistics that how different language processes can play a role in the creation of an emergent story in a narrative text. The analyses practically shows mental spaces make the writer or reader able to create and understand the coherence and dynamism of the story. The findings clear the narrative counterpartsof fundamentalmental space concepts as elements، counterpartelements، propagator element، identity relation، reference chain، discourse management، and bidirectional projection. Narrative counterparts of these concepts can be participants، compression، and viewpoint management in a narrative text.
Narrative mental space representation and NMSB model show many complexities in the texts that cannot be seen or notified by the reader in the first reading.
Analyses also show that some mental technical concepts can have narrative equivalences as direct/indirect speech and feeling/belief citations which make the blended emergent story. By NMSB model we represent the topology of the story. The analyzed diagrams show how the emergent story will reach coherence and dynamism as a whole.
Thus، the findings can show the practical role of mental space concepts in analyzing the meaning construction process in narrative texts and as well as introducing Dancyiger methodology as a new methodological tool for narratology.
As the literature presents، the practical side of mental space theory has always been neglected by Persian researchers. So the present article seems to be somewhat، can fill this gap filling.
خلاصه ماشینی:
"این شبکه فضـاهای ذهنی را بر اسـاس فوکونیه ، میتوان به صـورت زیر بازنمایی کرد؛ با این توضیح که فضاهای پایه و چشــم انداز و تأکید مطابق با توضــیحی که در بالا آمد، در طول داســتان جابه جا شــده و حرکت میکنند: / انتظار سام نریمان برای داشتن فرزند ١ / فرمان سام به رهاکردن کودک در 2 خبردارشدن سام از تولد فرزندش / کوه البرز 3 4 / خواب دیدن سام فرزند را و تلاش برای پیداکردن او / 5 دیدار سام و زال انگارة (٨): مدیریت دیدگاه در شبکۀ فضاهای روایی داستان زال و سیمرغ (دایره های کوچک تر فضاهای درونه هستند) این فضــاهای ذهنی روایی در متن ، به عنوان فضــاهای دروندادی عمل میکنند که با ادغام با یکدیگر، معنای نهایی متن (داســـتان نوظهور) را خلق میکنند.
میتوان گفت همین فضــای زمانی مهم اســت که ذهن خواننده را از یک فضای روایی به یک فضای روایی دیگر به درستی هدایت میکند: / راوی سام نریمان مهان خاندان سام موبدان دایۀ کودک سیمرغ زال / دستان / ف ر ١: آ بدین گونه بر، روزگاری دراز/ برآمد که بد کودک آنجا به راز از آن پس ، دستان با جوجه های سیمرغ میخورد و می خوابید و بازی می کرد؛ تا این که دور از چشم مردم بزرگ شد فضـای چشـم انداز شـخصیت (ها) (ف ش ): این داستان با خلق فضاهای متعدد برای شخصیت های خود به جلو میرود که بیشـتر به صـورت بیان افکار درونی هسـتند و با عنوان ف ش هسـتیشـناختی برای هر شـخصـیت به روشـنی در نمودار ان ام اس بی در پیوسـت بازنمایی شده اند."