چکیده:
توقف خودروهای سواری در محدوده ایستگاه اتوبوس در معابر دوخطه شهری باعث می شود اتوبوس ها برای عملیات ایستگاهی در باند عبور توقف کنند. این پدیده متداول، باعث ایجاد موج ضربه و تشکیل صف در مقطع منتهی به ایستگاه و تحمیل تاخیر زمانی معناداری بر خودروهای سواری می شود. در این مقاله، تاثیر حرکت ناوگان حمل ونقل همگانی بر تاخیر زمانی خودرو های سواری گذرنده از معابر دوخطه مورد ارزیابی قرار گرفته است. مدل ارائه شده در این مقاله، حساسیت تاخیر زمانی خودروهای در صف را نسبت به تقاضای ایستگاه نشان می دهد. این مقاله، با تحلیل مشاهده های میدانی نشان می دهد که تاخیر خودروهای سواری با مجذور زمان سرانه سوار یا پیاده شدن مسافران و تقاضای ایستگاه، نسبت مستقیم دارد. هم چنین با افزایش تقاضا در یک ایستگاه، زمان سرانه سوار یا پیاده شدن مسافران کاهش می یابد. بر این اساس، اهمیت رفتار صحیح ایستگاهی اتوبوس ها (توقف مناسب در ایستگاه بدون ایجاد مانع برای سایر خودروها) و تاثیر آن بر تردد خودروها و تاخیر ناشی از طول صف به خوبی مشخص می شود. به نظر می رسد علاوه بر فرهنگ سازی، اعمال قانون در این موارد ضروری است. در صورتی که نظارت بر رفتار ایستگاهی اتوبوس و اعمال قانون در همه ایستگاه ها ممکن نباشد، ایستگاه های با حجم بالای سوار و پیاده شدن مسافر در اولویت نظارت خواهند بود و ایستگاه های واقع در معابر پرتردد در رده بعدی اهمیت نظارتی قرار می گیرند.
خلاصه ماشینی:
"رویکرد رگرسیون تجربی با استفاده از داده های مشاهده شده به برازش رابطه میان تواتر اتوبوس ها و تاثیر ترافیکی توقف در ایستگاه (مدت زمان عملیات ایستگاهی )، بازه زمانی اثرگذار در ساعت و هم چنین میزان کاهش ظرفیت عبوری در معبر را محاسبه می کند (کوآمی و همکاران ، ٢٠٠٩).
در ادامه مباحثی هم چون تاخیر خودرو و سرعت جریان ترافیک در نزدیک ایستگاه و هم چنین رابطه میان زمان توقف در ایستگاه با ظرفیت معبر در نزدیک ایستگاه و تاثیر تعداد پهلوگیری اتوبوس در کاهش ظرفیت نیز بررسی شده است .
/ (4) با قراردادن رابطه (١) در رابطه (٤) خواهیم داشت : (5) با فرض برابری tAi و tBi و صرف نظر از tDi به عنوان زمانی که بر زمان سوار و پیاده شدن همه مسافران یک ایستگاه توزیع شده است داریم : qi τi2 Pi2(1+qSi) tBi = tAi = ti Ai + Bi = Pi → D = (6) 2 به منظور بررسی حساسیت تأخیر خودروها نسبت به تقاضای حمل ونقل همگانی ، مشتق تأخیر نسبت به تقاضا محاسبه می شود.
طول صف 12 10 / / 8 / 6 / 2 0 ١٤ شکل ٧- تعداد خودروهای متوقف در صف در مقطع منتهی به هر ایستگاه تأخیر خودروها 400 350 300 250 200 150 100 50 0 شکل ٨- تأخیر تحمیل شده به خودروها / بحث و نتیجه گیری در این مقاله ، تاثیر ترافیکی توقف خارج از ایستگاه اتوبوس های شهری در معابر دوخطه بررسی شد."