چکیده:
سرفصل دروس در دانشگاهها معیار استانداردسازی منابع درسی برای استاد و دانشجو است تا در چارچوب مشخص به تدریس و تحصیل بپردازند. آنچه در این پژوهش مبنای نظرسنجی از دانشجویان قرارگرفت، آخرین سرفصل دروس کارشناسی علوم سیاسی مصوّب وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری است که به استثنای دانشگاههایی که مبادرت به تدوین سرفصل مستقل دروس کردهاند، سایر دانشگاهها میتوانند مورد استناد و استفاده قراردهند. به نظر اکثریت پاسخگویان، دروس عمومی تاثیر چندانی بر افزایش توان کارشناسی و علمی دانشجو ندارد. قریب به اتفاق پاسخگویان، تقسیم دروس علوم سیاسی را به دو گروه الزامی و انتخابی باعث بهبود برنامه آموزشی میدانند. سایر موارد که دانشجویان در پاسخ خود به آن توجه کردهاند، عبارتاند از: کمبود تعداد واحدهای برخی از دروس، تعداد زیاد واحدهای برخی دروس دیگر، خالیبودن جای برخی از دروس، وجود برخی از دروس غیرضروری، موضوعات مشابه و مباحث تکراری در بعضی از دروس، ضرورت رعایت ارائه پیشنیاز در برخی از دروس، عدم ارتباط و هماهنگی دروس دوره کارشناسی از حیث کاربردی با زمینههای شغلی آینده فارغالتحصیلان علوم سیاسی در حوزههای کارشناسی جامعه.
The curriculum in universities is a criterion of standardizing course resources for both teachers and students in order to teach and study in a definite framework. This study is based on the surveys of students about the latest curriculum in the field of political science at the undergraduate level approved by the Ministry of Science، Research and Technology. Except the universities that develop independent curriculum، other universities can use this curriculum. For the majority of respondents، general courses have little influence on the ability of undergraduate students of political science، and the majority of respondents believe that division of bachelor curriculum into two groups of compulsory and optional courses in political science can improve the curriculum. Other items of interest to students include low number of credits of some courses، high number of credits of some other courses، lack of some courses، presence of some unnecessary courses، repetitive discussions and the old same issues in some courses، the necessity to comply with the prerequisites of courses and the mismatch between courses for undergraduate and graduate levels and the future career of political science graduates.
خلاصه ماشینی:
سایر موارد که دانشجویان در پاسخ خود به آن توجه کرده اند، عبـارت انـد از: کمبود تعداد واحدهای برخی از دروس ، تعداد زیاد واحـدهای برخـی دروس دیگـر، خالی بودن جای برخی از دروس ، وجود برخـی از دروس غیرضـروری ، موضـوعات مشابه و مباحث تکراری در بعضی از دروس ، ضرورت رعایت ارائۀ پیش نیاز در برخی از دروس ، عدم ارتبـاط و همـاهنگی دروس دورٔە کارشناسـی از حیـث کـاربردی بـا زمینه های شغلی آیندٔە فارغ التحصیلان علوم سیاسی در حوزه های کارشناسی جامعه .
پرسش اصلی این پژوهش این است که ارزیابی دانشجویان کارشناسـی علـوم سیاسـی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره ) از برنامۀ درسـی و سرفصـل هـای دروس علـوم سیاسـی مصوب و ابلاغی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری (١٣٧٥) کـه در حـال حاضـر در ایـن دانشگاه اجرا و اعمال می شود، چیست ؟ برای ارزیابی دروس و سرفصل ها، پرسش های گوناگون از جمله ضرورت ارائۀ دروس مختلف ، تعداد واحدهای دروس ، مشابهت سرفصل های دروس مختلـف ، تـأثیر دروس بـر آینـدٔە تحصـیلی و شـغلی دانشـجو، تقسـیم دروس بـه دروس اصـلی و انتخـابی ، ایجـاد گرایش های گوناگون درسی در دورٔە کارشناسی علوم سیاسی و ...
٣. یافته های پژوهش ١,٣ دروس عمومی از دانشجویان مورد پـژوهش دربـارٔە تـأثیر دروس عمـومی بـر افـزایش تـوان کارشناسـی تخصصی و علمی فارغ التحصیلان رشتۀ تحصیلی علوم سیاسی در مقطع کارشناسی سـؤال شد که نتایج حاصل از پاسخ آن ها به شرح جدول ٢ و نمودار ١ است .