چکیده:
در این مقاله، کتاب اقتصاد کلان دکتر رحمانی و اقتصاد کلان برانسون به عنوان متون درسی برای دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد موسسات آموزش عالی کشور از جهت رویکرد تحلیلی و روزآمدی مورد بررسی قرارگرفتهاست. رویکرد تحلیلی هر دو متن، بر اساس چارچوب سنتی در آموزش اقتصاد کلان و طبق رویکرد سنتز نئوکلاسیک ـ کینزی است. برای سنجش روزآمدبودن و رویکرد تحلیلی، اقتصاد کلان دکتر رحمانی با اقتصاد کلان بلانچارد به عنوان یک متن درسی استاندارد مبتنی بر سنتز نئوکلاسیک ـ کینزی مقایسه شده است. اقتصاد کلان برانسون نیز با اقتصاد کلان رومر به عنوان یک متن استاندارد برای اقتصاد کلان پیشرفته، از جهت روزآمدی مقایسه شده و مفاهیم پوشش دادهنشده در مقاله ذکر گردیده است.
In this paper، the two books called “Macroeconomics” by Rahmani and Branson are examined as textbooks for undergraduate and postgraduate courses respectively using an analytical approach and in terms of being updated. The analytical approach of both textbooks is based on the traditional framework in teaching macroeconomics and the Neoclassical-Keynesian synthesis. In order to realize whether they presented updated material، both textbooks were compared with two standard textbooks in Macroeconomics. Some of the concepts and topics not covered in Rahmani’s textbook in comparison to Blanchard’s are mentioned in this paper. The concepts and topics in Romer’s Macroeconomics which are not examined in Branson’s textbook are also discussed.
خلاصه ماشینی:
بررسی دو متن درسی در اقتصاد کلان سیدحسین میرجلیلی * چکیده در این مقاله ، کتاب اقتصاد کلان دکتر رحمانی و اقتصاد کلان برانسـون بـه عنـوان متون درسی برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد مؤسسات آموزش عـالی کشور از جهت رویکرد تحلیلی و روزآمدی مورد بررسی قرارگرفته است .
برخی کتاب هـای درسـی تـلاش کرده اند شکاف بین روش سنتی و مدرن کینزی را پل بزنند و با گنجاندن فصل جدیدی در مدل پویای AD/AS مانند کتاب اقتصاد کلان منکیو (٢٠١٠)، مقدمه ای در مورد مـدل هـای DSGE ارائه کنند که در متون درسی دوره های کارشناسی ارشـد متـداول شـده اسـت و در نهادهای سیاست گذاری استفاده می شود.
برانسون در فصل هجدهم کتاب خود بـا عنـوان اقتصـاد کـلان وقتـی بازارهـا تسـویه نمی شود، می گوید: در این کتاب شرح کاملی از مدل تعادلی ایستا و گسترش های آن که جریان اصلی اقتصـاد کلان بعد از کینز را منعکس می کند، ارائه شده است .
به این مدل سنتز نئوکلاسیک گفته می شود، زیرا در وضعیت تعادلی عمومی ساده ، چارچوب IS-LM با تحلیل سنتی اقتصاد خرد بر حسـب عرضـه و تقاضـا سـازگار است و معادلات رفتاری در سطح کلان از طریـق جمـع زدن معـادلات رفتـاری افـراد کـه اطلاعاتشان از رویدادهای بازار به قیمت ها محدود می شود، به دست می آید.
در اقتصاد کلان دکتر رحمانی و برانسون همانند اقتصـاد کـلان سـنتی (و مبتنـی بـر سـنتز نئوکلاسیک ـ کینزی )، تحلیل IS-LM نقش مرکزی دارد، در حالی که رویکرد تحلیلی سنتی مبتنی بر تقاضای کل ـ عرضۀ کل که تقاضای کل آن را تحلیـل IS-LM تشـکیل مـی دهـد، مورد انتقاد گسترده بـوده اسـت .