چکیده:
اخلاق حرفه ای یک فرایند تفکر عقلانی است که هدف آن محقق کردن این امر است که در سازمان چه ارزشهایی را چه موقع
باید حفظ و اشاعه نمود و مدیریت آموزشی و مدیریت مدرسه به عنوان مسئول تشخیص سیاستهای آموزشی دولت و اهداف
عمومی و ویژه میباشند که جهت نیل به این اهداف تعیین میشوند و باید به طور شایستهای رفتار نمایند و رفتار شایسته آنها
نه فقط در قوانین و سیاستهاست بلکه باید در نقش خود دارای اخلاق حرفهای باشند که در آن بر ارزشهای جهانی و همگانی
تاکید میشود. در این مقاله با روشی مروری پس از ارائه توضیحاتی در مورد مدیریت آموزشی» سازمان آموزشی, اخلاق حرفه
ای و... به بررسی نقش اخلاق حرفه ای در مدیریت آموزشی و ابعاد آن می پردازیم.
خلاصه ماشینی:
نقش اخلاق حرفه اي در مديريت آموزشي مريم مشايخي ١، سعيد پورملک محمودآباد٢ ١ مديريت آموزشي، دانشکده علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوند، تهران ، ايران ٢ مديريت آموزشي، دانشکده علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن ، تهران ، ايران چکيده اخلاق حرفه اي يک فرايند تفکر عقلاني است که هدف آن محقق کردن اين امر است که در سازمان چه ارزش هايي را چه موقع بايد حفظ و اشاعه نمود و مديريت آموزشي و مديريت مدرسه به عنوان مسئول تشخيص سياست هاي آموزشي دولت و اهداف عمومي و ويژه ميباشند که جهت نيل به اين اهداف تعيين ميشوند و بايد به طور شايسته اي رفتار نمايند و رفتار شايسته آن ها نه فقط در قوانين و سياست هاست بلکه بايد در نقش خود داراي اخلاق حرفه اي باشند که در آن بر ارزش هاي جهاني و همگاني تأکيد ميشود.
مديريت آموزشي، سازمان آموزشي، اخلاق حرفه اي، رشد اخلاقي ١- مقدمه اخلاق حرفه اي که بايد آن را بايدها و نبايدهاي ارزشي- فلسفي و مـلاک و معيـار سـنجش درسـتي و نادرسـتي رفتـار شـخص نسبت به خود، ديگران و جامعه (ميرکمالي،١٣٨٢) و همچنين مسئوليت تعهدي که شخص در حرفه خود نسبت بـه ديگـران و جامعه دارد تعريف کرد از مباحثي است که امروزه به آن توجه زيادي مبذول شده است .
اخلاق حرفه اي مسئوليت هاي اخلاقي فرد و سازمان در قبال حقوق محيط ميباشد تعريف نمـوده انـد، ايـن تعريـف جـامع تـر از تعريف سنتي است زيرا اخلاقيات شغلي را نيز در بر ميگيرد.