چکیده:
در سال های اخیر، سازمان ها و شرکت های مختلف ، پیوستن به روند دانش را آغاز کرده اند و مفاهیم جدیدی چون کار دانشی، دانشکار، مدیریت دانش و سازمان های دانشی خبر از شدت یافتن این روند می دهند. پیتر دراکر با به کارگیری این واژگان خبر از ایجاد نوع جدیدی از سازمان ها می دهد که در آن ها به جای قدرت بازو، قدرت ذهن حاکمیت دارد بر اساس این نظریه در آینده جوامعی می توانند انتظار توسعه و پیشرفت داشته باشند که از دانش بیشتری برخوردار باشند به این ترتیب برخورداری از منابع طبیعی نمی تواند به اندازه دانش مهم باشد. سازمان دانشی به توانمندی هایی دست می یابد که قادر است از نیروی اندک قدرتی عظیم بسازد. این گونه سازمان ها با چالش های نوینی رو به رو هستند. امروزه شرایط و فضای رقابتی سازمان ها بیش از پیش پیچیده و متغیر شده است . تغییرات مستمر دانش نیز وضعیت عدم تعادل جدیدی برای سازمان ها به وجود آورده است . جریان بی پایان دانش ، بازارها را در حالت تغییر مداوم قرارداده که این امر سازمان ها را ملزم به تغییرات مستمر می کند. مهم ترین نقشی که می توان به مدیریت دانش نسبت داد این است که آن را به عنوان یک متدولوژی تغییر در نظر بگیرند. مدیریت دانش از یک طرف با جذب دانش های جدید به درون سیستم و از طرفی دیگر با اداره موثر آن دانش ها می تواند مهم ترین عامل تغییر یک سازمان باشد. در ای مقاله به بررسی پیاده سازی مدیریت دانش با توجه به مدل های کاربردی آن پرداخته شده است .
خلاصه ماشینی:
"ویکی پدیا: مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان ها کمک می کند تا اطلاعات و مهارت های مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می شود و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی، 1Rubritz 2Larry Prusak 3Tom Davenport 4hobert santiago انتخاب ، سازماندهی و منتشر نمایند.
1 مدل نوناکا و تاکوچی بسط تسخیر ایجاد Create Capture Contribute تسهیم ایده های خود برای تعیین ایده های بهتر و مستند نمودن آنان ایجاد و تفاهم جدید با کار با همکاران ، کمک به دیگران مشتریان و موسسات بیرونی همکاری Collaborate تبادل دانش در سطح عمومی مصرف کردن Consume استفاده از دانش جمعی برای آنچه که باید انجام دهیم مبادله ، ارتباط Communicate کمک به دیگران برای توجه به دانش و فایده دانش خارجی و بیرونی که ارزش فراگیری دارد فرهنگ Culture بسط فرهنگ تسهیم دانش در تمامی سازمان شکل ١- مدل C٧ 1 Nonaka&Takeuchi محققان ژاپنی مدیریت ، نوناکا و تاکوچی تاثیر بسیاری بر مبانی مدیریت دانش داشته اند.
بیرونی گفتمان اجتماعی اتصال یادگیری در عمل درونی ارتباط آموزش -تعامل شکل ٣ - نحوه و اجزای شکل گیری مراحل چهارگانه مدل نوناکا و تاکوچی نکته مهم دیگر آن است ، که هنگامی که افراد در این فرآیندها شرکت می کنند، آموزش سازمانی نیز رخ میدهد، زیرا در این مشارکت ، دانش افراد با دیگران ، به اشتراک گذارده می شود، توضیح داده می شود، برای دیگران قابل دسترسی می شود و همچنین خلق و تولید دانش جدید از طریق این فرآیندها رخ می دهد ."