چکیده:
«ارتباطات»، بدون تردید یکی از نمادهای بسیار نیرومند قدرت سیاسی و اقتصادی، در قرن حاضر به شمار می رود. «علوم ارتباطات» در چند دهه اخیر، از پیشرفت و گسترش خاصی برخوردار شده است و توجه به آن برای کمک به شناخت بیشتر دگرگونی¬های جدید اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جهانی کنونی و حرکت به سوی جامعه¬های انسانی آگاه تر، آزادتر و با رفاه تر، افزایش یافته است. با آن که خاستگاه «علوم ارتباطات»آمریکا شناخته می¬شود در دهه های اخیر در سایر کشورهای غربی و هم چنین در بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای توسعه این رشته مهم دانشگاهی کوشش فراوان صورت گرفته است. بنابراین، مطالعه درباره سیر تحول «علوم ارتباطات» و چگونگی ایجاد و شکل¬گیری و پیشرفت و گسترش آن و همچنین شرایط کنونی این رشته مهم دانشگاهی و چشم اندازهای آینده آن ضروری است.
خلاصه ماشینی:
"P. 41-44) ث- دوره های فوق لیسانس و دکترای علوم اطلاعات و ارتباطات از سال 1975، با تاسیس دورههای عالی جدید تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای فرانسه، که با عنوانهای «دیپلم مطالعات پیشرفته (یا عمیق)» و «دیپلم مطالعات عالی تخصصی»، شروع به فعالیت کردند و به ویژه پس از صدور دستورالعمل مورخ 7 ژوئیه 1977 وزارت آموزش ملی فرانسه برای ایجاد دورههای لیسانس (کارشناسی) و فوقلیسانس (کارشناسی ارشد) در زمینههای عمومی اطلاعات و ارتباطات در دانشگاههای این کشور، اولویت توجه به آموزش های حرفهای مشاغل اطلاعاتی و ارتباطی، که در دهههای 1960، با تاسیس دورههای لیسانس در انستیتوهای دانشگاهی تکنولوژی مورد - Information-Communication (Infor-Com) نظر قرار گرفته بود، از میان رفت و در بسیاری از دانشگاهها به تحصیلات علوم اطلاعات و ارتباطات، در سطحهای سه گانه لیسانس، فوق لیسانس و همچنین دکترا، که پس از پایان برنامه آموزشی «دیپلم اطلاعات پیشرفته » آغاز میشد، توجه فراوانی معطوف گردید."