چکیده:
نمایش های رادیویی از پرطرفدارترین و اثرگذارترین برنامه های رادیویی هستند. نمـایش رادیـویی دینی تلاش میکند تا از راه کلام ، موسیقی، افکـت ، سـکوت و سـایر مفـاهیم ارتبـاطی، بـا شـنونده ارتباط برقرار سازد. نمایش رادیویی با استفاده از پیام خود که با نظم و ترتیب از طریق زبـان انتقـال داده میشود، مخاطبان را تحت تاثیر قرار میدهد. معاصرسازی اسطوره هـای دینـی در نمـایش هـای رادیویی در واقع تلاشی است برای فهم دقیق تر روایات ، داستان ها، و باورهـای دینـی جامعـه کـه بـا تغییر شرایط فرهنگی و اجتماعی پا به پای انتظارات متغییر مخاطبان نیاز به بازآفرینی و بازاندیشـی پیدا کرده اند.. ادگار گنشت میگوید انسان ها اسطوره هایی که در خودشان باشد ندارند، بلکه اسطوره هایی دارنـد که به آنها نیازمندند؛ از این رو، اسطوره ها برای تشویق انسان ها به تسریع در پذیرش پدیده های نوین ، احیاء میشوند. اسطوره ها علاوه بر این که بیانگر شرایط اجتماعی مخاطبان خـود هسـتند و تجربـه ی انسان ها را منسجم تر ارائه میکنند، به آن هـا نیـز کمـک میکننـد تـا دنیـایی را کـه در آن زنـدگی میکنند، درک نمایند. شنونده نمایش رادیویی نیز همواره در پی آن است تا هر واقعه ای را بـا منبـع خود پیوند زند. این پژوهش به روش کتابخانه ای اسنادی و مصاحبه عمیق با متخصصان و برنامه سـازان رادیـویی انجام گرفته است و در پی آن بوده تا بر اساس ویژگیها و ماهیت شنیداری رسانه رادیـو بتـوانیم بـه اصولی برای معاصرسازی اسطوره های دینی در نمایش های رادیویی دست پیدا کنیم . بر اساس نتـایج به دست آمده ، انتخاب واژگان معناساز، حفظ قابلیت شنیداری متن اسطوره ، اسطوره سوزی، اسطوره - پیرایی، اسطوره زدایی و فورگراندیک از جمله اصولی هستند که در معاصرسازی اسطوره های دینی در نمایش های رادیویی میتوانند مدنظر قرار گیرند.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش به روش کتابخانه ای اسنادی و مصاحبه عمیق با متخصصان و برنامه سـازان رادیـویی انجام گرفته است و در پی آن بوده تا بر اساس ویژگیها و ماهیت شنیداری رسانه رادیـو بتـوانیم بـه اصولی برای معاصرسازی اسطوره های دینی در نمایش های رادیویی دست پیدا کنیم .
به طور کلی اگر عوامل تحول در جامعه ای وجود داشته باشد، انسـانی کـه اندیشـه اسطوره ای دارد، ممکن است اندکاندک یـا گـاهی سـریع ، بـه سـوی یـک جامعـه ی یکتاپرست دینی پیش برود، در واقع تاریخ تحولات عقیدتی انسـان در این گونـه جامعـه ها عبارت است از دگرگونی باورهای انسان در شناخت خداوند و نحوه ی ارتباط با او.
از ایـن جهـت شـاعران بـا بـازآفرینی اسطوره های تاریخی، ملـی و دینـی بـه پایـداری روحیـه ی دفـاع ملت هـا میپردازنـد (واحددوست ،١٣٨٩، ٢٢) به کارگیری اسـطوره های دینـی در شـعر دفـاع مقـدس ، از طریق شکل دهی و هدفمند کردن اندیشه و باورهای دفـاعی، در ایجـاد وحـدت ملـی میان مردم ایران و حفظ تمامیت ارضی کشور، نقشی مؤثر ایفا کرده است (فصل نامـه مطالعات ملی، ١٣٨٤).
داستان (روایت اسطوره ای) و نمایش رادیـویی هـر دو طـرح سـاختگی دارنـد و بـر دانسته های قبلی مخاطبانشان بنا میشوند، خـط سـیر دارنـد، یعنـی از مـوقعیتی بـه موقعیت دیگر میرسند و یادآوری کننده اند صادق عاشورپور (١٣٨٩) میگوید: «یکی از اسطوره هایی که به تدریج و به مرور زمان در قالب فرهنگ و آداب و رسوم دیگری همچون تعزیه ادامه پیدا کرد، اسطوره سیاوش است ."