چکیده:
غیبت امام مهدی از مسلمات عقاید امامیه است که پس از اثبات ولادت و وجود آن حضرت ،دلیلی بر انکار آن وجود ندارد به ویژه این که مسئله غیبت _ به طورمستقل _ در روایات فراوان بیان شده و به علل گوناگون و به طور خاص ، به خوف امام بر جان مبارکش تعلیل شده است با این وجود، مخالفان، در مقام شبهه افکنی برآمده و تلاش کرده اند غیبت امام را امری غیر معقول و ناپسند و بر خلاف سیره حجت های الهی معرفی کنند و به ویژه دلیل خوف را با طرح شبهات مختلف، غیرموجه وغیرمقبول بشمارند؛ حال آن که شواهد فراوانی از روایات در این باره وجود دارد و مسئله خوف برجان، به عنوان پدیده ای در زندگی پیامبران، درقرآن نیز بیان شده است و شواهد تاریخی دوران عسکریین ونیز تحلیل عقلی شرای حیات امام عصر ، توجیه کننده غیبت به دلیل خوف است. دراین مقاله تلاش شده است به شبهات گوناگون درباره تعلیل غیبت به خوف امام بر جان خویش، پاسخ داده شود.
خلاصه ماشینی:
"مقدمه / یکـی از موضــوعات مهــم دربــاره امــام مهـدی ، بحــث دربــاره غیبــت آن حضــرت و علــت و حکمت غیبت ایشان است ؛ امری که مجـال طـرح شـبهات مت عـددی را از سـوی مخـالفین فـراهم آورده است که برخی از آن ها از این قرار است : _ آیا خداوند قدرت ندارد امام را در حالت ظهور به قدرت غالبه خود، حفظ کند؟ پس با وجـود قدرت چرا او را غایب کرده است ؟ _ اگر دلیل غیبت خوف است ، چرا از تقیه بهره نمیگیرد؟ _ خوف بر جان ، در مورد سایر امامان نیز بوده است ، پس چرا هیچ یک غایب نشده اند؟ _ اگر دلیل غیبت ، خوف از دشمنان است پس چرا از اولیا ودوست انش غایب شده است ؟ / _ امام که میداند تا زمان نزول حضرت عیسی )و ظهور( زنـده بـوده و مالـک زمـین خواهـد شد، پس با این حال چرا میترسد؟ _ اساســا خــوف برجــان در شــأن امــام و پیشــوای امــت نیســت ، بلکــه از لــوازم مقــام امامــت ، شجاعت و دلیری و عدم خوف است ؛ پس چگونه از روی خوف غایب شده است ؟ بنابراین باید بحث کرد که کدام عامل یا عوامل ، سبب غیبـت آن بزرگـوار شـد؟ ونیـز آیـا غیبـت امام با امامت او سازگار است ؟ ایـن سـوال بـه ویـژه از آن جهـت اهمیـت دارد کـه اصـل اولـی دربـاره امـام و پیشـوای جامعـه ، ظهـور و حضـور در جامعـه اسـت و غیبـت او بایـد معلـل بـه علت ـی معقـول ومنطقی باشد."