چکیده:
فقدان منابع مالی کافی و به خصوص منابع مالی پایدار از جمله مهمترین مسائل شهرداریهای کشور است . عمده هزینه های شهرداریها در اوایل تاسیس که به عنوا ن بلدیه و یک سازمان خدماتی در ایران شناخته میشدند، از سوی دولت تامین میشد، چرا که همواره بخش محلی حکومت محسوب شده و بودجه مناسبی دریافت می کردند. پس از تغییراتی که در دهه های اخیر در جایگاه شهرداری های کشور ایجاد شده است ، بودجه دولتی این سازمان عمومی کاهش داشته درحالی که جایگزین مناسبی برای تامین مالی آنان در نظر گرفته نشده است . از سوی دیگر با توجه به وابستگی بیش از حد منابع درآمدی شهرداری ها به عوارض و مالیات های مرتبط با بخش مسکن ، منجر به نوسانات درآمدی شهرداری در اثر تغییرشرایط اقتصادی از قبیل بحران های مالی، چرخه های تجاری و تغییر قوانین ومقررات شده که نشان دهنده خصیصه نا پایداری و نا اطمینانی حاصل از این گونه منابع درآمدی می باشد. از این رو دستیابی به منابع درآمدی پایدار را می توان به عنوان یکی از اهداف ویژه ی شهرداری ها در نظر گرفت . کسب درآمدهای جدید شرایط لازم را برای ارائه خدمات جدیدتر و متنوع تر از سوی شهرداریها فراهم میکند و بر این اساس شرایط مناسبی برای توسعه پایدار شهری آماده میشود. به همین دلیل شناسایی و اولویت بندی منابع درآمدی پایدار از مهمترین چالش های شهر جدید بهارستان میباشد. بدین منظور در این پژوهش با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی پس از شناسایی مهمترین منابع درآمدیپایدار، به اولویت بندی آنها پرداخته می - شود. جامعه آماری پژوهش را خبرگان و متخصصین حوزه طرح های شهری تشکیل میدادند. برای نمونه گیری از روش نمونه برداری تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی روش های تامین مالی تعداد ٤٢ و برای اولویت بندی به وسیله تاپسیس فازی از ٧ پرسشنامه استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظر کارشناسان مورد تائید قرار گرفت و مقدار پایایی نیز با استفاده از آلفای کرونباخ ٠/٨٨٩ به دست آمد. یافته ها نشان داد که می توان از ٤٣ روش تامین مالی پایدار برای شهر جدید بهارستان استفاده کرد. نتایج مربوط به آزمون t تک نمونه ای نشان داد که از این ٤٣ روش ، ٩ روش تامین مالی اهمیت بالاتر از میانگین دارند که عبارتند از: مشارکت با بخش خصوصی از طریق ایجاد مراکز صنعتی، تولیدی و گردشگری؛ پیاده سازی اصول حاکمیت شرکتی جهت مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری در پروژه های شهری؛ فروش اوراق مشارکت و ایجاد انگیزه های تشویقی اقتصادی برای خریداران و تضمین بازپرداخت این اوراق توسط بانک ها و یا سازمان های مالی؛ تامین مالی از طریق مشارکت سرمایه ؛ تامین مالی از طریق فروش اقساطی؛ ایجاد یا گسترش نهادهای مالی همچون صندوق های مشترک و یا بانک های تخصصی در جهت تامین مالی طرح های سرمایه گذاری، انتشار اوراق مشارکت به منظور تامین مالی طرح ها، تضمین تسهیلات از نظام بانکی و مدیریت وجوه مالی؛ استفاده از اعتبارات مصوب و کمک های دولتی؛ تامین مالی از طریق بازار سرمایه و تامین مالی از طریق سرمایه گذاری در ایستگاه های مترو. نتایج مربوط به تاپسیس فازی نیز نشان داد که از این ٩ روش ، مشارکت با بخش خصوصی اولویت اول را دارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٧: نمادهای مربوط به گزینه ها و معیارها گزینه ها معیارها مشارکت با بخش خصوصی از طریق ایجاد مراکز صنعتی، تولیدی و گردشگری A١ هزینه تأمین مالی C١ پیاده سازی اصول حاکمیت شرکتی جهت مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری در پروژه های شهری A٢ ریسک C٢ فروش اوراق مشارکت و ایجاد انگیزه های تشویقی اقتصادی برای خریداران و تضمین بازپرداخت این A٣ نرخ بازده C٣ اوراق توسط بانک ها و یا سازمان های مالی میزان مشارکت تامین مالی از طریق مشارکت سرمایه A4 C4 بخش خصوصی تامین مالی از طریق فروش اقساطی A٥ انعطاف پذیری C٥ ایجاد یا گسترش نهادهای مالی همچون صندوق های مشترک و یا بانک های تخصصی در جهت تامین مالی طرح های سرمایه گذاری، انتشار اوراق مشارکت به A٦ سقف تأمین وجوه C٦ منظور تامین مالی طرح ها، تضمین تسهیلات از نظام بانکی و مدیریت وجوه مالی استفاده از اعتبارات مصوب و کمک های دولتی A٧ سهولت دستیابی به تامین مالی از طریق بازار سرمایه A٨ منبع تأمین مالی C٧ تامین مالی از طریق سرمایه گذاری در ایستگاه های مترو A٩ متغیرهای زبانی و معادل فازی آنها در جدول ٨ وبرای نمونه نظر خبره یک با توجه به متغیرهای زبانی در جدول ٩ نشان داده شده است ."