چکیده:
تعلیم و تربیت همانند بسیاری از علوم دیگر به مثابه یک نظام یا سیستم
است. بدین معنا که اجزا و عناصر خاص و متناسب با خود را دارد که باید مورد
شناسایی و بررسی دقیق قرارگیرند . اسلام نیز به عنوان یک مکتب، دارای
جهان بینی، فلسفه و نظام تربیتی خاص خود است . نظام تربیتی آن مدعی
جامعیت، اصالت، استقلال، و برخوردار از تکثر منابع و نصوص است . مقاله حاضر
به دلیل ضرورت نظریه پردازی در حوزه عناصر نظام تربیتی از یک سو، و کم
توجهی به تحقیقات نظر ی - تحلیلی در باب تربیت اسلامی از سوی دیگر، به
پژوهشی در خصوص عناصر نظام تربیت اسلامی اختصاص یافته و موضوع در
قالب یک نظام شامل : اهداف، برنامه درسی، معلم، متعلم و ارزشیابی در دو سطح
خرد و کلان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
خلاصه ماشینی:
"مقاله حاضـر به دلیل ضرورت نظریه پردازی در حوزه عناصر نظام تربیتی از یـک سـو، و کـم توجهی به تحقیقات نظری - تحلیلی در باب تربیت اسـلامی از سـوی دیگـر، بـه پژوهشی در خصوص عناصر نظام تربیت اسلامی اختـصاص یافتـه و موضـوع در قالب یک نظام شامل : اهداف ، برنامه درسی ، معلم ، متعلم و ارزشیابی در دو سطح خرد و کلان مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
از سـوی دیگـر، از آن جـا کـه دیدگاه های دینی و فلسفی در باب ماهیت ، چگونگی و کمال انسان بـر تعلـیم و تربیـت اثـر دارد، مطالعه اصول و مفروضات انسان شـناختی هـر یـک از مکاتـب و ارتبـاط آن بـا نظـام آموزشی ، مورد علاقه انسان شناسان تربیتی بوده و هست .
در ادامـه مقاله استلزامات تربیتی عناصر نظام تعلیم و تربیت اسلامی بر اساس دیدگاه انسان طبیعـی و آرمانی در قالب یک نظام شامل : اهداف و آرمان ها، مواد و برنامه درسی ، معلم ، دانش آموز، و ارزشیابی در دو سطح خرد و کلان مطرح خواهد شد.
در صورتی که برنامه درسـی منتج از سیمای انسان آرمانی ، محتوا را در جهت تربیت انـسان و جامعـه ای بهتـر تـدوین و سازماندهی می کند و غالبا در خصوص محتوای برنامه بر علوم دینی ، دانش هایی که با رشـد و تکامل معنوی و آرمان های اصیل انسانی سـر و کـار دارد، تأکیـد دارد."