چکیده:
قربانی آیینی مذهبی است که در میان اقوام و ملل مختلف با اهداف گوناگون رواج دارد. بسیاری از سنتهای دینی برای دور ماندن از بلایا و یا رفع آن، کشتن حیوانی را توصیه میکنند. باور بلاگردانی میان قوم بختیاری با هدف انتقال شر و دور ریختن آن در اشکال خونی و غیر خونی است. قوم بختیاری بر اساس آموزههای دین اسلام و در روز عید قربان، بر فراز کوهها به قربانی حیواناتی همچون گوسفند، بز و گاو میپردازند. شکل دیگر خونریزی برای دفع شر، چشمزخم و بلا، هنگام جشن عروسی و ... است. از دیگر نمودهای بلاگردانی میتوان به موارد غیرخونی مانند دَمبند کردن و دعانویسی اشاره کرد. هدف این پژوهش، تحلیل چگونگی برگزاری مراسم، هدف و اشکال باور بلاگردانی با خون ازجمله قربانی و خونریختن و غیر خونی در قوم بختیاری است. این پژوهش به شکل بنیادی، بر پایة مطالعات کتابخانهای ـ میدانی و به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. قوم بختیاری عمل آیینی قربانی را برای پیروی از فرمان الهی انجام میدهند؛ اما برخی از اعمال این قوم مانند انجام قربانی در بالای کوه، پرورش و تزیین حیوان و بریدن سر آن در پای درخت، ریختن خون بر زمین (جرعهافشانی)، مالیدن آن بر سروصورت و همچنین بستن مهرهها و بازوبندها در پارچۀ تیرهرنگ، نمودی اساطیری دارند.
Badness-removing belief is done by races in different ways such as sacrificing and alms giving in order to remove the bad. This study analyzes sacrificing animals’ belief in Bakhtiari tribe. Sacrificing is a religious tradition and has been present in different cultures and nations. Many religious traditions recommend sacrificing an animal in order to be protected from badness. Bakhtiari based on Islamic and Eid-ul-Adha codes kill animals such as sheep, goat, and cow on top of the mountains. Another reason people kill animals is to remove badness in wedding ceremony.among other sample of badness-removing based on not killing animals ways such as writing pray and DamB and Kardan are remarkable.