چکیده:
در این مقاله بر آن هستیم پس از تبیین مفهوم علم دینی، اخلاق پزشکی دینی را معنا کرده، تشابه و تفاوت آن را با دانش اخلاق پزشکی غیر دینی نشان دهیم. روشن است که توجه به باورهای بیماران و کادر درمانی در تصمیم گیری پزشکی برای درمان یا چگونگی درمان بیماران، رابطهای دائمی با دینی بودن اخلاق پزشکی ندارد؛ اما پذیرش اخلاق پزشکی دینی، میتواند ضمن تغییر نگاه به انسان در فرایند درمان، بسترساز تدوین اصول رفتاری کادر درمانی با بیماران بر اساس باورهای آنان باشد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد با پذیرش مفهوم علم دینی قادر خواهیم بود تعریفی مستقل از اخلاق پزشکی دینی در برابر اخلاق پزشکی غیر دینی ارائه دهیم که بر اساس آن، حقوق و وظایف متقابل بیماران و کادر درمانی بر اساس آموزههای دینی تبیین و تعیین میشوند؛ آموزههایی که مبتنی بر اصول هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی تعریف شده در ساحت دین هستند.
Medical ethics as an important interdisciplinary field of study seeks to explain corresponding rights and duties of those serving in the health system and those receiving health services and the problems in the field. The question of the study runs as: with regard to ontological, epistemological and anthropological differences found the two classes, how and to what extent one may argue for such a field of study that seeks to explain the rights and duties and the decisions made for medical affairs on the basis of religious belief? In the paper, it has been intended to explain the meanings of religious science and religious medical moral and describe the difference of the latter with nonreligious medical moral. It is clear that paying attention to the sick and curative`s beliefs in medical decision for treating or way of treating is not of any fixed relation with religiousness of medical moral, yet agreeing with religious medical moral would change one`s view to human being during the course of treatment and prepare the ground for compiling deed rules for presenting medical services on the basis of the sick`s beliefs. As is shown by the study, agreeing with religious science, one would be able to present a definition of religious medical moral, as being distinguished from nonreligious medical moral, upon which corresponding rights and duties in the field be based and religiously explained.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش بر آن هستیم تا با پیشفرض وجود «علم دینی»، در پی پاسخ به این پرسش باشیم که: آیا دانش اخلاق پزشکی، دوساحتی یا دینی و غیردینی است؟ به نظر روشن میرسد که پذیرش وجود «اخلاق پزشکی دینی» سبب خواهد شد تا در تصمیمگیریهای اخلاقی در حوزه سلامت به صورت عام و تنظیم رابطه پزشک و بیمار یا انتخاب نوع اقدامات درمانی برای بیماران به صورت خاص، باورهای هستیشناختی و انسانشناختی پزشکان و بیماران را در نظر بگیریم و با توجه به نگاه خاص ادیان به کرامت انسانی، خودمختاری، سودرسانی، ضررنرسانی و عدالت، در تصمیمگیریهای اخلاقی برای حل مسائل بیماران، همچون: سقط جنین، کاهش جنین، بهمرگی، مرگ مغزی و پیوند عضو، رویکردهای ادیان مختلف را مورد توجه قرار دهیم.
ABSTRACTS CONTENTS A Typilogical Study of Parsimony in Islamic Life`s Style Seyyed Yahya Kazemi / Amirqoli Ja`fari Effect of the Rules for Driving and Traffic and Police Manner of Deed on Citizens` Morality Hassan Boosaliki Ethical Judgment of fame-seeking in Islamic Ethical View Asghar Hadi Molla Sadra on Place of Rational Intellect and Practical Intellect in Human Happiness with a Quranic Assessment Mohsen Izadi How to End Man-Smuggling with an Islamic Ethical Approach Mohammadtaqi Fa`ali / Abdollah Gholami A Analysis of Backbiting in Islamic Ethics Hosein Atrak From Religious Science to Religious Medical Moral; Conceptions and Principles Saeed Nazari Tavakoli / Fatemeh Karachian Sani In The Name of God / PAZHUHESH NAME-E AKHLAQ A Research Quarterly in Islamic Ethics Vol. 9, Winter 2017, No. 34 ISSN: 2228 - 7264 Proprietor: The office of Supreme Leader s Representatives in Unirvesities Managing Editor: Ebrahim Kalantary Editor in Chief: Ahad Faramarz Qaramaleki Editorial-borard director: Mohammad Javad Fallah Expert journal: Mahdi Fadaei Editorial Board: Masaood Azarbaiyjani Assist.