چکیده:
هدف اصلی ارزشیابی استاندارد-محور تضمین کیفت و مسئولیتپذیری معلمان در محیطهای آموزشی است. این پژوهش سعی در ارزشیابی صلاحیت حرفهای معلمان سطح بزرگسال شاغل در آموزشگاههای خصوصی ایران دارد. بدین منظور، 385 معلم شاغل به خدمت در اقصی نقاط ایران به پرسشنامه خودارزیابی معلمان زبان (نویسنده و همکاران، 2016) پاسخ دادند. به علاوه، با 25 نفر از آنها در مناطق مختلف مصاحبه شد و 32 نفر از این معلمان در حین تدریس در تهران و حومه تهران مشاهده شدند. نتایج تحقیق حاضر نشان دهنده نقاط ضعف و قوت معلمان زبان انگلیسی سطح بزرگسال شاغل در بخش خصوصی در پنج مولفه توصیف زبان و درک فرایند فراگیری و رشد زبان، مهارت بینفرهنگی، مهارت ارزیابی، مهارت برنامهریزی، بهکارگیری، و مدیریت کلاس، و مهارت حرفهای است. نتایج تحقیق حاضر دارای کاربردهای مهمی برای سیاستگذاران ، برنامه ریزان ، اساتید، و مربیان معلمان در رشته آموزش زبان انگلیسی است. واژه های کلیدی: ارزشیابی معلم، شاخصه عملکرد، بخش خصوصی، استانداردهای کیفی، توان حرفه ایی
Quality assurance and accountability of EFL teachers in the educational context are the main aims of standard-based evaluation. This study aimed at evaluating professional competence of in-service adult-level EFL teachers in the private sector. To this end, the self-assessment questionnaire was responded by 385 EFL teachers working in the private sector in South, North, East, West, and Center of Iran. Moreover, 32 EFL classes in the private sector were observed in Tehran and Suburbs of Tehran and 25 EFL teachers working in private sector in different parts of Iran were also interviewed. Indeed, the findings of the present study unraveled the strength and weakness of adult-level EFL teachers in five domains of professional competence including describing language and understanding language acquisition and development processes, intercultural skill, assessment skill, professionalism skills, and planning, implementing, and managing instruction. The results of the present study may have potentially significant implications for Iranian ELT policy making, ELT program development, teacher education, and teacher training.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش حاضر نشان دهنده نقاط ضعف و قوت معلمان زبان انگلیسی سطح بزرگـسال شـاغل در بخش خصوصی در پنج مولفة توصیف زبان و درک فرایند فراگیری و رشد زبان، مهارت بین فرهنگـی ، مهارت ارزیابی ، مهارت برنامه ریزی، به کارگیری ، و مدیریت کـلاس، و مهـارت حرفـه ای اسـت .
بررسی پژوهش های ارزشیابی معلمان در ادبیات تدریس زبان انگلیسی ایـران نـشاندهنـدة این است که پژوهندگان ایرانی بیشتر دربارة شیوه ارزشیابی معلمـان زبـان انگلیـسی در بخـش خصوصی ( اکبری و یزدانمهر ، ٢٠١١ ؛ استوارنماغی ، ٢٠١٣ ) به پژوهش پرداخته انـد.
تا چه اندازه کارکرد معلمان زبان انگلیـسی سـطح بزرگـسال شـاغل در آموزشـگاههـای خصوصی ، استانداردهای کیفی مهارت برنامه ریزی ، به کارگیری ، و مدیریت کلاس این معلمـان را نشان می دهد؟ ٦.
همانطور که جدول ٤ نشان می دهد این امر بدین معنی است که نیمی از معلمان زبان انگلیسی در شاخصه های کارکرد یادشده خود را مثبت و نیم دیگر خود را منفـی ارزیـابی کردند.
نتایج آزمون کای-دو مهارت برنامه ریزی، به کارگیری، و مدیریت کلاس در خود ارزیابی معلمان )به تصویرصفحه رجوع شود) مشاهدات نشان می دهد که معلمان با کیفیت های متنوع از خوب تا عـالی سـعی در تحقـق اهداف آموزش زبان و یادگیرندگان و برگزاری کلاسهای یادگیرنده-محور دارند.
در حقیقت ، پژوهش حاضر نشان دهندة این نکته است که اسـتادان ومربیـان معلمـان بایـد دروس عملی را در زمینه های مختلف برای معلمان زبان خـارجی شـاغل بـه خـدمت آموزشـگاههـای خصوصی طراحی کنند.
Cummins, & Ch. Davison (Eds.
English language teacher performance appraisal in Iranian high schools: Improving evaluation and feedback process (Unpublished doctoral dissertation).