چکیده:
این پژوهش بر آن است تا در راستای نیل بهالگوی بافت محور آموزش و پرورش، به عنوان ضرورتی برای توسعة پایدار، نقش فرهنگ را در یکی از مهمترین روشهای تدریس یعنی یادگیری گروهی بررسی و واکاوی کند. بدین منظور شرکت کنندگان در پژوهش که با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند، بهترتیب بهدو پرسشنامه پیرامون شاخصهای فرهنگی و یادگیری گروهی پاسخ دادند. در این پژوهش برای پایایی از شاخص پایایی گویه راش، برای روایی از تحلیل عامل تأکیدی بههمراه شاخص برازش راش، و برای تحلیل دادهها از رگرسیون چندگانه استفاده شد.. نتایج تحلیل از یک سو نشانداد که عدم تطابق فرهنگی میتواند ابعاد شناختی یادگیری گروهی را بهطور معنیداری متاثر سازد و بدینجهت کارامدی یادگیری گروهی را تحت الشعاع خود قرار دهد. از سوی دیگر دریافتیم که این تأثیر چندان بزرگ نیست که بهبهانهای برای عدم استفاده از یادگیری گروهی تبدیل شود. این یافتهها بر لزوم توجه بهآموزش بافتمحور معلمان برای اجرای کارامد یادگیری گروهی صحه میگذارند.
This study attempts to investigate how culture affects the cognitive drivers of Cooperative Learning (CL) so that the way for the culturally responsive education, as an imperative for sustainable development, is further paved. For this purpose, perceptions of 241 and 200 Iranian learners of English as a Foreign Language (EFL), arrived at through convenience sampling, were respectively solicited about their culture and experience of group work using two questionnaires whose constructs psychometric properties were double checked using CFA and Rasch. The data were analyzed using forced entry multiple regression and the results suggest that: (a) the cultural factors can significantly predict the cognitive drivers of CL and as a result, its classroom practice can be troubled by mismatching cultural factors including assertiveness and future orientation; (b) the role of culture, notwithstanding its significance, is not too big to have CL simply abandoned on the pretext of neo-colonialism; (c) contextualized teacher development is necessary to have CL effectively implemented.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطة بین فرهنگ و ابعاد شناختی یادگیری گروهی * سید محمد علوی استاد گروه زبان و ادبیات انگلیسی ، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران ** محمد تمیمی کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه البرز، قزوین ، ایران (تاریخ دریافت : ٩٤/٠٧/٠٩، تاریخ تصویب : ٩٦/٠٣/٢٧، تاریخ چاپ: تیر١٣٩٦) چکیده این پژوهش بر آن است تا در راستای نیل به الگوی بافـت محـور آمـوزش و پـرورش، بـه عنـوان ضرورتی برای توسعة پایدار، نقش فرهنگ را در یکی از مهمترین روشهای تـدریس یعنـی یـادگیری گروهی بررسی و واکاوی کند.
False reductionism با توجه به کاستی های مطالعات پیـشین ، ایـن پـژوهش بـر آن اسـت تـا نقـش فرهنـگ در یادگیری گروهی را نه تنهـا بـه عنـوان یـک محـصول و برامـد بررسـی کنـد، بلکـه بـا نگـاهی فرایندگرایانه ، رابطة بین فرهنگ و ابعاد شناختی یادگیری گروهـی از جملـه رفتـار ارتبـاطی و خرد جمعی را نیز مورد مطالعه قرار دهد تا بدینسان خلأ نگاه فرهنگی بـه یـادگیری گروهـی را مرتفع سازد (کیمل و ولت ؛ ٢٠١٠: ٤٦٢؛ فورسـلاند فرایکـدل و ساموئلـسون، ٢٠١٦: ٢).
Team Learning Beliefs and Behaviors Questionnaire قرار گرفته است ، اما این پژوهش برای اطمینان بیشتر بار دیگر این ویژگی های روان سـنجی را مورد بررسی قرار داد.
Introduction: Context and culture in language teaching and learning.
), Context and culture in language teaching and learning (pp.
Significance of context in university students' (meta)cognitions related to group work: A multi-layered, multi-dimensional and cultural approach.
[Review of the book Cooperative Learning in Context: An Educational Innovation in Everyday Classrooms, by E.