چکیده:
برخی بر این عقیده اند که رسانه های گروهی دارای چنان قدرتی هستند که می توانند نسلی تازه در
تاریخ انسان پدید آورند نسلی که با نس لهای پیشین بسیار متفاوت است . وسایل ارتباط جمعی ابزاری
بسیار نیرومند هستند که می توان از آنها هم در راه درست و هم نادرست استفاده کرد و اگر کنترل
مطلوب روی آنها وجود نداشته باشد امکان استفاده از این وسایل در راه دوم بیشتر است . وسایل
ارتباط جمعی در ذهن و فکر مردم ، عقاید و ارزشها و هنجارهای خاصی را توسعه داده یا تثبیت
می کنند و معمولا انسان ها آن چه را می بینند ، می شنوند و می خوانند پس از مدتی دوست خواهند
داشت. بنابراین وسایل ارتباطی به طور مستقیم وغیر مستقیم برافکار افراد تاثیر گذاشته ، گاه نیازهای
کاذبی را در ذهن بوجود می آورد و انسانها راتحت عناوین نوگرایی و تجدد خواهی چنان بار می آورد
که هر لحظه به دنبال چیزی می باشند. انسان امروزی اسیر تکنولوژی و صنعت خود شده ، مصرف
گرایی و اسراف که بر پایه نیازهای کاذب بنا می شود ، اراده و اختیار او را سلب می کند . معتاد شدن به
معنی عام کلمه از اثرات منفی این پدیده است بخصوص این امر در کودکان بیشتر دیده م یشود ،
کودک چنان به برنامه های مورد علاقه خود گرایش پیدا م یکند که ضروری ترین کارها را ازیاد
می برد
Some media believe that possessing a power that can bring about a
new generation in human history a generation that is very different
from previous generations. Media in the minds of people, ideas and
values and certain norms are developed or established and usually
what people see, hear and read later will like. Therefore, the direct
and indirect means of communication for people affected Brafkar
sometimes creates false needs in mind and modernity and
modernism that brings people Ratht titles at any moment what they
are looking for. Modern man captured its technology and industry,
consumerism and wastefulness, which is built on the basis of false
needs, he will deny them their disposal.
خلاصه ماشینی:
نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر پیوند دینی و سیاست است که احیای ارزشهای دینی را در زندگی اجتماعی مدنظر دارد ،در این نظام ها چرخه اطلاعات و تبادل آرا و عقاید ،تحت کنترل و نظارت دولت قرار دارد ، رادیو و تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانههای ارتباط جمعی دولتی است و برفعالیت مطبوعات و پایگاههای اطلاع رسانی الکترونیکی نیز نظارت میشود با توجه به ویژگیهای فوق الذکر ، بحث ارتباط جرم و رسانه درکشورها دامنه وسیع تری مییابد چرا که ضمن اینکه از جرم علیه منافع ملی تعریف خاصی ارائه میشود ، جرایمی چون جرایم علیه مقدسات و ارزشهای دینی نیز موضوعیت پیدا میکند ، مضافا این که قابلیت رسانهها برای پیشبرد اهداف نظام نیز مورد عنایت است .
انعکاس کجرویهای اجتماعی در رسانهها در کاهش نفرت از انحرافات و عادی شدن نابهنجاری در جامعه تاثیر بسزایی دارد ، زیرا فرد ضمن اطلاع از نقض هنجارها توسط رسانهها ، در مییابد که هنجارهای اجتماعی که به نظر وی غیر قابل تخطی بودند ،قابل شکستن و تخلف هستند ، لذا انگیزه ارتکاب جرم در فرد تقویت می شود واین یکی از کارکردهای منفی بیان کجرویها و انحرافات اجتماعی دررسانهها است .
به عبارت دیگر رسانهها موجب میشوند که میل به مصرف کالاهای لوکس در بین مردم افزایش یابد ، اما وقتی این میل و تقاضا امکان ارضاء ندارد ،در نتیجه به خشونت تبدیل میشود و یا فرد را به انجام عملی غیرقانونی نظیر سرقت جهت دستیابی به کالاهای تبلیغی ترغیب مینماید نمایش فیلمهای جنایی نیز از سوی دیگر روحیه خشونت ،تند خویی و ارتکاب جرم را به مخاطبان خود القاء مینماید و موجب بروز رفتارهای خشونت آمیز میگردد.