خلاصه ماشینی:
"3 نکتهی بسیار مهمی که در عقیده این گروه ازفقیهان وجود دارد،آن است که ایشان،صرفنظر ازروایاتی که دربارهی ممنوعیت زنان از قضاوت وجوددارد،برای اثبات این حکم دست به استدلال یازیده وکلام خود را در این باب مدلل کردهاند و میدانیم کههرگاه برای اثبات ادعا یا عقیدهای دلیلی اقامه شد،آنعقیده ارتباط خود را با گوینده و معتقد خود،به طورکامل از دست میدهد و قائم به دلیلی میشود که برایصحت آن آورده شده است و از آن پس اعتبار آنعقیده،منوط به قوت درونی دلیلیست که برای آناقامه شده است و این دلیل باید خود به تنهایی باراثبات مدعا را به دوش کشد و نمیتوان ضعف آن را باتمسک به شخصیت گوینده یا روایات و اخبار،جبرانکرد.
منتها سخن دربارهی آناست که آیا میتوان با اتکا بر وجود این تفاوتها،اعتقادداشت که زن،به صرف 'آنکه از جنس زن است،ازپارهای حقوق محروم شود،یا مثلا قابل اعتماد ومشورت کردن نباشد؟ گذشته از آن با توجه به تغییرات مهمی که درجوامع بشری رخ داده است،زنان امروزی با زنان یکقرن قبل تفاوتهای بزرگی دارند یکی از مشخصههایعصر جدید،در صحنه حضور یافتن زنان و برعهدهگرفتن بخش بزرگی از وظیفههای اجتماعیست واشتغال به این امور منافاتی با تفاوتهای اصلی زن ومرد ندارد."