چکیده:
در باورشیعه دوازده امامی، حجت بن الحسن العسکری در نیمه شعبان سال 255 ه.ق در سامرا به دنیا آمدند، ایشان در پنج سالگی و پس از شهادت پدرشان به امامت رسیدند. پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری ( ع )، امام مهدی ( ع ) غیبت اختیار کردند و فقط از طریق چهار نائب خاص با شیعیان در تماس بودند. دوران غیبت نخستین امام مهدی 69 سال بود و پس از فوت چهارمین نائب دیگر برای خود نائبی انتخاب نکردند و دوران غیبت کبری ایشان به امر خدا آغاز شد که تاکنون ادامه دارد. به باور شیعیان، ایشان به اذن الهی ظهور خواهند کرد و زمین را از عدل و داد پر خواهند کرد. اما بهائیان معتقدند که میرزا علیمحمد شیرازی ملقب به سید باب همان موعود آخرین دیانت اسلام و دوازدهمین امام شیعیان دوازده امامی است. او در سال 1260 ه.ق. در شیراز ظهور کرد. بعد از بررسی و مقایسه بین امام زمان ( عج ) شیعه و میرزا علیمحمد شیرازی نقاط مشترکی بین این دو ملاحظه نمی شود تا ادعای تطبیق این دو با یکدیگر، مورد پذیرش قرار گیرد. در عین حال، جست و جوهای تاریخی از منابع بهائی در زندگی باب، نشان می دهد وی به ادعای بابیت قانه نبود و پس از آن ادعای قائمیت و پیامبری و خدایی کرد و بعد از مختصر آزاری از سوی مخالفان، دوبار توبه کرده و از ادعای خود دست کشید. این مقاله پاسخی به شبهه هشتم و بخشی از شبهه نهم جزوه رفع شبهات نیز محسوب می شود.
خلاصه ماشینی:
"منابع: 1- قرآن 2- اربلی،بهاءالدین علی بن عیسی،درگذشته ۶۹۲ق، کشف الغمة 3- اشراق خاوری،عبدالحمید، رحیق مختوم 4- اشراق خاوری، عبدالحمید،به اهتمام حمید رافتی،محاضرات ج2 5- اشراق خاوری،عبدالحمید، مائدهء آسمانی جلد هفتم، مؤسسهء ملی مطبوعات امری ١٢٩ بدیع 6- باب، لوح هیکل الدین 7- باب،دلائل سبعه 8- باب، بیان فارسی 9- بحرانی،هاشم،البرهان فی تفسیر القرآن ج4 10-بها الله، ایقان،، لجنه ملی نشر آثار بهائی به زبان فارسی و عربی – آلمان،ناشر: مؤسسه ملی مطبوعات بهائی آلمان، هوفمایم، آلمانچاپ اول (نشر جدید)۱۵۵بدیع، ۱۳۷۷ شمسی، ۱۹۹۸ میلادی 11- بهاءالله، ایقان، ص153 چاپ 175 صفحهای 12-ترمذی،محمد،صحیح ترمذی ج2 ص46 13-جزوه رفع شبهات، 14-سجستانی،ابی داود،صحیح ابی داود چاپ مصر ج2 ص207 11-شوقی ربانی،قرن بدیع، ترجمهء نصر الله مودت نصر الله مودت،چاپ دوم با تجدید نظر،بمناسبت تجلیل یکصدمین سال اختتام عهد ابهی،و تعظیم قرن اعلان عهد و میثاق امر بهاء،١٤٩ بدیع - ١٩٩٢ میلادی،مؤسسهء معارف بهائی بلسان فارسی 12-صافی،لطف الله، منتخب الأثر 13-صدوق،محمدین علی،کمال الدین و تمام النعمة ج1 14-صدوق، محمدین علی،کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲ 15-صدوق، محمدین علی،عیون أخبار الرضا علیه السلام ج2 باب 66 16-صدوق، محمدین علی،عیون أخبار الرضا علیه السلام ج1 17-طبرسی،ابی منصور،لإحتجاج علی أهل اللجاج ج2 18 -عبدالبهاء، مفاوضات 19-عبدالبهاء، مقاله ی شخصی سیاح 20 -طبری، محمد جریر،تاریخ، ج2 ص338و339 21-طبری،محمد جریر، تفسیر، ج17 22-طوسی،محمد،فهرست کتب الشیعة و أصولهم و أسماء المصنفین و أصحاب الأصول 23-فیضی،محمدعلی، حضرت نقطه اولی 24- کلینی-محمد بن یعقوب،الکافی (ط - الإسلامیة) ج1، باب أن الأئمة ع هم الهداة 25- گلپایگانی،کشف الغطاء عن حیل الاعداء،میرزا ابوالفضل و میرزا مهدی 26-مازندرانی، فاضل، اسرارالاثار ج1 27-مازندرانی، فاضل،اسرارالاثار ج2 28-مجلسی، محمد تقی،بحارالانوار، ج44 29-مجلسی،محمد تقی، بحار،ج52 30 -منشی محفل روحانی بهائیان ایران،منتخبات آیات از آثار حضرت نقطه،ص78، 134 بدیع) 31-نبیل زرندی، محمد،تلخیص تاریخ نبیل، 32-نجاشی،رجال 33-نعمانی، محمد،الغیبة للنعمانی، باب 4،ترجمه فهری نگاهی به استعفاء و اخراج روشنفکران از جامعه بهائی محسن مهاجر از زمان پیدایش آئین بهائی تاکنون آموزه های این نحله فکری همواره در معرض نقد و انتقاد قرار داشته و اعتراضات گوناگونی به آن وارد گردیده است ."