چکیده:
فهم عوامل موفقیت شبکه های اجتماعی برخط از دیدگاه کاربران و سیاست گذاران که ذی نفعان کلیدی شبکه های اجتماعی هستند می تواند چارچوب مفهومی لازم را برای طراحی شبکه های اجتمـاعی موفـق تـر شـکل دهـد. بـرای دسـت یـابی بـه ایـن دانـش ، پژوهش های مرتبط در موضوع عوامل تاثیرگذار بر موفقیت شبکه های اجتماعی ، تحلیل و سپس ٨٩ عامل استخراجی ، دسته بنـدی ، و مفهوم سازی شدند. بر این پایه ، شبکه های اجتماعی شش مفهوم و کارکرد گوناگون و مکمل دارند و موفقیت آنها دستاورد توجـه به عوامل گوناگون در این شش مفهوم است . از دیدگاه کـاربری ، شـبکه هـای اجتمـاعی «پایگـاهی بـرای شـبکه سـازی بـرخط »، «محیطی برای مشارکت »، و «ابزاری کمکی » هستند. از دیدگاه سیاست گذاری نیز این شبکه هـا «اجتمـاع برخطـی » از کـاربران ، «کسب وکاری » ارائه دهنده محصول و خدمت ، و «شبکه های اطلاعاتی اجتماعی » مفهوم سازی شدند. نتایج این پژوهش ، چارچوبی مفهومی درباره چیستی، چرایی و چگونگی موفقیت شبکه های اجتماعی برای سیاست گذاران آن از جمله بنیـان گـذاران ، طراحـان و مدیران فراهم می کند آن شبکه های اجتماعی موفق تری طراحی ، پیاده سازی و مدیریت کنند.
خلاصه ماشینی:
"دسته بندی مفهوم محور عوامل تأثیرگذار بر موفقیت شبکه های اجتماعی دیدگاه سیاست گذاری دیدگاه کاربری کسب وکار مدل درآمدی ؛ تعیین هدف ؛ ساخت یک نشان مناسب ؛ ابزارهای ساخت ؛ برآورده ساختن نیاز بازارهای کوچک ؛ نوآوری ؛ جلوگیری از بروز مشکلات فنی ؛ آمادگی ساختار فنی برای تعداد زیاد کاربران ؛ برآورده ساختن تقاضاهای جدید؛ طراحی شبکه اطلاعاتی اجتماعی ارقام جرم بحرانی کاربران (تعداد کاربران )؛ مدیریت اثر شبکه ؛ اجتماع بر خط (دیدگاه کاربری سیاست گذار) عوامل موجود در پایگاه شبکه سازی برخط ؛ عوامل موجود در پایگاه شبکه سازی برخط حریم خصوصی ؛ دسترسی آسان به فناوری ؛ قابلیت های موبایلی ؛ جامعه پذیری ؛ رضایت کاربر؛ رضایت مندی از استفاده پیشین ؛ اعتماد؛ برداشت ذهنی از آسانی استفاده ؛ امید تلاش ؛ برداشت ذهنی از تشویق ؛ احساس تعهد؛ حس تعلق ؛ جذابیت ؛ لذت بخشی ؛ ارزش سرگرمی ؛ شبکه سازی اجتماعی ؛ در تماس بودن با افراد جدید؛ در تماس بودن با دوستان ؛ حفظ ارتباطات میان فردی ؛ جنسیت ؛ نژاد و قومیت ؛ سواد والدین ؛ تجربه فرد؛ استقلال در استفاده ؛ مخاطبان پنهانی ؛ راه های ارتباطی سریع تر؛ استفاده توسط افراد سرشناس ؛ هنجارهای ذهنی ؛ حضور از راه دور؛ هنجارهای اجتماعی ؛ فشارهای هنجاری ؛ فشار همتایان ؛ هویت اجتماعی ؛ تجربه جاری ؛ نگرش ؛ کنترل رفتاری ؛ انگیزه هم رنگی با افراد؛ دهان به دهان الکترونیکی ؛ اثر اجتماعی ؛ حضور اجتماعی ؛ نمود اجتماعی ؛ ارزش های فرهنگی ؛ افزوده اجتماعی ؛ هنجارهای گروهی ؛ ارتقای اجتماعی ؛ برداشت ذهنی از ریسک ؛ کیفیت تعامل اجتماعی ؛ بزرگ بودن شبکه ؛ اثر شبکه ؛ سرمایه اجتماعی موقت کاربرمحور؛ پلتفرم فناوری و کلاینت سرور؛ ثبات محصول ؛ مکمل های خدمت اصلی ؛ کارایی هزینه تراکنش ها؛ اندازه شبکه ؛ نیرومندی رابطه محیط مشارکتی ؛ عوامل موجود در ابزار کمکی محیط مشارکتی برداشت ذهنی از سودمندی اطلاعات ؛ اطلاعات مفید؛ کیفیت اطلاعات ؛ اعتبار منبع ؛ در دسترس بودن محتوا؛ قابلیت های افزودن محتوا؛ ورودی های کاربر؛ ارزش افزوده کاربر؛ هم آفرینی ارزش ؛ ماندگاری محتوا؛ جست وجوپذیری محتوا؛ قابلیت تکرار محتوا؛ نمایش وضعیت بروزرسانی ؛ اجتماعی سازی عمومی ؛ آگاهی بخشی ؛ خودشکوفایی مشوق ها؛ فعالیت های مداوم روابط عمومی ابزار کمکی مکمل های خدمت اصلی ؛ ابتکار عمل پژوهشگر؛ ایفای سهم در سرعت و کارایی پژوهش دسته بندی مفهوم محور عوامل مؤثر بر موفقیت شبکه های اجتماعی (جدول ٣) نتیجه نگاه به آنها در راسـتای داشـتن تجربه موفق کاربری و تجربه موفق سیاست گذاری در این شبکه هاست ."