چکیده:
تقارن تاریخی عصر صفوی در ایران با دوران شکوفایی پس از رنسانس در مغرب زمین، فضای دور های جدید از روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را در مقیاسی وسیع میان دولت و جامعه ایران با ممالک اروپایی گشود، که از حیث اقتصادی و سیاسی دستاورد های تاریخی
تاثیرگذاری به همراه داشت. یکی از پیامدهای این فضای جدید، آشنایی ایرانیان با علوم جدید و دستاوردهای آن بود. درک اهمیت دستاور دهای
علوم جدید به ویژه در حوز ههای حیاتی مانند امور نظامی موجب شد تا هم از سوی سردمداران صفوی و هم از جانب صنعتگران تلا شهایی در
راستای یادگیری این علوم و اخذ آن صورت گیرد. این پژوهش در یک بررسی توصیفی تاریخی متکی به منابع و داد ههای کتابخان های، ضمن
بررسی کلیت آموزش و تعلیم در عصر صفوی به وضعیت علوم جدید و آموزش و یادگیری آن در گستره کلی آموزش عصر صفوی م یپردازد.
براساس یافت ههای تحقیق با وجود آنکه شک لگیری حکومت صفویه همزمان با آغاز انقلاب علمی در مغرب زمین و تحولات شگرف آن بود
و با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی مناسب، روابط گسترد های میان ایران و اروپا برقرار شد. اما آشنایی اولیه جامعه ایران عصر صفوی
با نخستین تولیدات و دستاوردهای علوم جدید و تلاش برای فراگیری این علوم و تثبیت آن، به دلایلی از قبیل: سیاست مذهبی صفویان
انحصار عرصه علمی و مدارس توسط علما و فقهای مذهبی، نبود زمین ههای مناسب جهت آموزش و فراگیری علوم جدید، نگاه مقطعی به
آموزش علوم جدید و غیبت برنامه درازمدت جهت حفظ و ترویج آن، غلبه علوم قدیمی در مدارس آموزشی و بی توجهی به علوم جدید بی ثمر
ماند و با فروپاشی کامل دولت صفویه و آغاز دوران آشفتگی و هرج و مرج کمترین زمینه ها و آثار آن از بین رفت.
The historical synchronicity of Iran and The West after The Renaissance established a new,
widespread, political, economic and cultural relation between the Iranian society and the European
countries that it had a tremendous political and economic impact on the Iranian society. One of the
most important consequences of this condition was the acquaintance of Iranians with the modern
science and its achievements. The importance of these modern science’s achievements especially
in the crucial areas such as military affairs caused both the Safavid governors and artisans seek to
learn the modern science. This paper, through a descriptive-historical study and based on the library
resources not only will examines the education in the Safavid age in general but also the condition
of modern science in particular. According to this work’s findings, the establishment of the Safavid
government was at the same time with the beginning of the scientific revolution in The West and its
wonderful developments. Despite the fact that a widespread relation between Iran and The West
established in this era, the primary acquaintance of the Safavid society with new production, the
modern science’s achievements and their efforts in order to learn the modern science were useless
due to some reasons such as the religious policy of Safavids, the monopoly of sciences and schools
by Ulama, lack of suitable condition for the modern science education, having a short-term look at it,
lack of a long-term program and attention to the modern science. Finally, the fall of Safavid and the
beginning of a chaotic condition failed all the Safavid’s attempts to gain the modern science.