چکیده:
فرقه معروف به اهل حق )با نام محلی یارسان و عناوین نامفهوم و اکثرا اشتباهی دیگری نظیر؛ علی اللهی، نصیری، ملک طاووسی و چراغ
خاموش(، از جمله نحل ههای مذهبی واقع در مناطق غربی ایران و دامن ههای زاگرس است که در نگا ههای رایج عامیانه و حتی محققانه، به
عنوان یکی از فرق اسلامی به شمار رفته است. کانون تمرکز این فرقه شهر کرندغرب در استان کرمانشاه م یباشد و بیشتر پیروان این فرقه
را کردها، بالاخص کردهای گوران، تشکیل م یدهند. عقاید، آداب و رسوم، سنن و باورهای به ظاهر التقاطی این مردمان که آن را ملغم های
از اعتقادات ایران باستان، اسلامی، زردشتی، مسیحی و یهودی به حساب م یآورند، آنان را موضوع تحقیقات تاریخی و دی نپژوهی متعددی از
سوی محققین داخلی و خارجی قرار داده است که دستاوردهای تحقیقی آنان اغلب دارای دامنه وسیعی از ناهمخوانی، کثرت و تناقض آراء و
نقایص استنادی مبتنی بر عدم اتکا به منابع دسته اول و موثق م یباشد. در این میان سهم تحقیقات داخلی که با زبان فارسی نگاشته شد هاند
بیش از تحقیقات خارجی است. لذا مقاله مذکور ضمن مبنا قراردادن این طیف از تحقیقات و برگزیدن روش انتقادی مبتنی بر نقد محتوایی و
بیرونی، به ارزیابی آنها پرداخت. براساس یافت ههای پژوهش، در نتیجه مجموع های از عوامل زیستی و اعتقادی پیروان این آیین و کاستی ها و
ضعف های پژوهشی، آراء و نگا ههای متفاوت و متناقضی در دستاوردهای پژوهشی درباب ماهیت تاریخی و اعتقادی این فرقه بازتاب یافته که،
زمان پریشی تاریخی، برخورد منفعلانه و گزینشی با منابع همراه با نقل بدون ذکر ماخذ، ارائه برداش تهای غر ضمند مبتنی بر خاستگاه عقیدتی
محقق، عدم آشنایی و ضعف دانش زبانی در قرائت متون اصلی عمد هترین نقاط مورد نقد در این آثار تحقیقی می باشند.
The sect known as Ahl-e Haqq (it’s also named Ali-O- Allahi, Nasiri, Malek Tavusi and Cheragh Khamoosh
amongst local people by mistake) is one of the Iranian religious sects that have been spread among people in
the western Iran and the Zagros Mountain. From the ordinary people’s view and even among the academic
circles, Ahl-e Haqq has been introduced as an Islamic sect. The main center of this sect has been located in
the town of Kerned-e-Qarb, in Kermanshah province and the Kurds, especially the Guranian ones, consisted
most of its followers. Beliefs, customs, traditions, and rituals of these people that are seemingly an amalgam
of Jewish, Christianity, Islam and Zoroastrian beliefs have provided an ideal venue for the historical researches
and religious studies about this sect by external and internal researchers. These researcher’s works are full
of contradiction and misunderstanding due to the fact that they have not relied on the primary sources. In
this case, one can find more mistakes through the internal researches written in the Persian language (Farsi)
than external ones. Therefore, this article, due to the abundance of contradictory explanations about this
sect, not only will revise the studies mentioned before but also criticize their internal and external content
through critical methods. According to this work’s Achievements, due to a complement of biological and faith
factors of the followers of this sect and the research weaknesses, one can see a different and contradictory
view towards the faiths and historical nature of the Ahl-e Haqq sect. In meanwhile, the historical anachronism,
passive and selective attitudes towards the historical sources, religious origins of researchers and lack of
linguistic knowledge are the most important reasons that paved the way for a misjudgment of this sect.