چکیده:
دانش در تعریف علمی و دقیق دو گونه است: دانش عینی یا رسمی و دانش ضمنی یا غیررسمی، و ویژگی هایی دارد که آن را از اطلاعات متمایز می کند. کسب نتیجه مثبت از دانش منوط به اطلاع از چگونگی کسب و به کار بردن آن به طور رسمی و غیررسمی است. برای نیل به این هدف منابع دانش باید به درستی شناسایی شده و انتقال یابد. به شناسایی منابع دانش، جمع آوری، سازماندهی، انتقال به موقع اطلاعات و به کارگیری آنها، مدیریت دانش گفته می شود.
مدیریت دانش به هر سازمانی کمک می کند تا نسبت به تجربیات خود بینش و درک داشته باشد و از متخصصان دعوت می نماید تا فعالیت های دانش را انجام دهند و انگیزه هایی برای توزیع دانش، فرهنگ، تکنولوژی، آموزش و یادگیری به وجود می آورد.
فواید مدیریت دانش در سه دسته متفاوت بیان می گردد: فواید دانش، فواید مرتبط و فواید سازمانی، که بررسی و تجزیه -تحلیل آن، در زمان کوتاهتری، دسترسی به دانش را میسر می سازد و با ارائه راه حل های مناسب، معتبر و به موقع، خدمات بهتری به مراجعان می دهد.
خلاصه ماشینی:
"مدیریت دانش به هر سازمانی کمک میکند تا نسبت به تجربیات خود بینش و درک داشته باشد و از متخصصان دعوت مینماید تا فعالیتهای دانش را انجام دهند و انگیزههایی برای توزیع دانش، فرهنگ، تکنولوژی، آموزش و یادگیری به وجود میآورد.
بهتر است دانش را به عنوان یک جریان جاری، در چهار منبع فوق در نظر بگیریم، به عنوان مثال، مطالب، منتشر شده، افراد را آگاه و مجرب میسازد و بازده آن در حاصل کارشان منعکس میشود و ممکن است در مطالب، خدمات و محصولات ارائه شده موثر واقع شود؛ این فرآیند در انتخاب راهی مناسب برای مدیریت دانش به ما کمک میکند.
بهطور خلاصه در جایی که مشکلات کاری ایجاد میشود، دانش و اطلاعات نقش کارگشا دارند، در نتیجه، مدیریت دانش، فرصتی اساسی است برای دستیابی به ذخایر قابل توجه، اصلاحات مهم در عملکرد افراد و مزایای رقابتی.
هنگام تفکر درباره برقرار نمودن نظام مدیریت اطلاعات، مؤسسات اغلب روی فناوری اطلاعات تمرکز میکنند؛ اما این، فقط یک نوع مجرا برای ذخیرهکردن و انتشار دانش در کل سازمان است، آنهایی که نظام را برقرار میکنند، باید نوع دانشی را که مؤسسه میبایست برای منافع حرفه خود اشاعه دهد، بشناسد، و از چهار منبع دانش که قبلا به آن اشاره شد، آگاه باشند.
اهمیت مدیریت دانش: طی ده سال گذشته، انفجاری در مدیریت دانش رخ داده است؛ به این ترتیب مدیریت دانش به هر سازمانی کمک میکند تا نسبت به تجربیات خود بینش و درک داشته باشد و از متخصصان دعوت کند تا فعالیتهای دانش، مانند فراهمآوری اسناد را انجام دهند.
)1997( "What is Knowledge management?" [On - Line Available http://WWW."